Följderna av skandalen som just nu skakar Volkswagen är mycket svåra att överblicka och kommer plåga koncernen på många sätt under många år framöver. Det finns en del områden som är extra utsatta när Volkswagen nu behöver lägga undan miljardbelopp för att klara krisen.
Vi vill poängtera att det inte finns så mycket konkreta fakta i det här fallet – uppgifterna om vad Volkswagen eventuellt kan behöva spara in på kommer inte från företaget utan bygger på spekulationer, men det är ofrånkomligt att Volkswagen behöver senarelägga eller stoppa utvecklingen av en del modeller.
Volkswagen har en ambitiös investeringsplan fram till 2020 som innefattar många nya modeller. Den måste Volkswagen nu arbeta om, skriver Autocar.
Förutom modellerna som hamnar i riskzonen, som vi återkommer till längre ned i artikeln, finns det flera andra områden där Volkswagen kommer behöva spara.
Budgetmärket skrotas?
Det har länge ryktats om ett nytt budgetmärke från Volkswagen som skulle utmana Dacia. Med Volkswagens massiva skala kan komponentpriserna pressas ned. Men Volkswagen har ännu inte hittat en affärsmodell som fungerar. Det är ett riskfyllt projekt och även om det fungerar blir marginalerna mycket små.
Hur blir det med motorsporten?
Många lär bli besvikna om Volkswagenkoncernen stoppar satsningarna på motorsport men Volkswagen kommer behöva utreda om de stora investeringarna verkligen leder till ökad försäljning. Audi och Porsche kör i World Endurance Championship och Volkswagen kör World Rally Championship. Det har ryktats om att Audi skulle vara på väg till Formel 1, uppgifter som har avfärdats av Audi – hur det blir med den satsningen (om det nu ens finns en F1-satsning) återstår att se.
Osäker framtid för många anställda
Förutom budgetmärket och motorsportsatsningarna kan skandalen leda till att Volkswagen behöver skära ned på antalet anställda. Volkswagen är extremt viktigt för hemstaden Wolfsburg och för hela Tysklands ekonomi och eventuella nedskärningar kommer drabba båda två.
Modellerna som riskerar att stoppas
Det är inte troligt att Volkswagen skulle stoppa utvecklingen av nästa generation Golf eller Polo. Det är Volkswagens storsäljare och den typen av modeller krävs för att locka köpare. Det är istället de lite mer nischade modellerna som hamnar i riskzonen, modeller som inte har någon föregångare som är bevisat framgångsrik.
Volkswagen Phaeton
Bland de mer nischade modellerna hittar vi bland annat nästa generation Phaeton. Det var länge osäkert om det faktiskt skulle komma en ny generation av lyxlimousinen som var ett prestigeprojekt för VW-legendaren Ferdinand Piëch men som också var en extremt dyr försäljningsflopp.
Att lansera en dyr och bekväm lyxsedan är kanske inte heller helt rätt för Volkswagen just nu, rent pr-mässigt.
Bugatti Chiron
Utvecklingen av ersättaren till Bugatti Veyron är inne i slutfasen men nu är framtiden för superbilen mycket osäker. Att lansera en så exklusiv modell med en prislapp på omkring 15 miljoner kronor är om möjligt ännu värre än lyxlimousinen Phaeton i en tid när företaget kanske snarare behöver ”gå tillbaka till rötterna”.
Ersättaren till Bugatti Veyron blir ännu snabbare: 460 km/h
Kontroversiella modellen som ska lanseras
Bentley Bentayga
Goda nyheter om du är ett fan av Bentleys nya suv Bentayga – den lanseringen lär fortsätta som planerat. Orderboken är redan välfylld, framför allt lockar modellen kunder i Asien, och modellen är ju dessutom redan färdigutvecklad. Bentley är heller inte mitt i ”stormens öga” när det gäller Dieselgate.
Bentley Bentayga har en klocka som kostar 1,2 miljoner
…och några med osäker framtid
Volkswagen Golf R400
En annan modell som riskerar att stoppas är Volkswagen Golf R400, en hårdare version av Golf R med 400 hästkrafter och en 0–100-tid på under fyra sekunder.
Bentleys nya sportcoupé
Bentley har planer på att lansera en sportigare modell vid sidan om komfortorienterade Continental GT. Nykomlingen har visats upp i konceptform med namnet Exp 10 Speed 6 men detta är en chansning som skulle förflytta Bentley mer åt sport- än komforthållet. En sådan risk kanske inte Volkswagen kan ta just nu.
Coupésedanmodeller och coupésuvar
En lyxig coupésedan som är större än Passat men mindre än Phaeton – så presenterade Volkswagen konceptbilen C Coupé GTE på bilsalongen i Shanghai tidigare i år. Det låter som en direkt konkurrent till Mercedes CLS. Eftersom tekniken hämtas från befintliga modeller kan den mycket väl få grönt ljus för fortsatt utveckling med försäljningsstart 2016 eller 2017.
På samma tema finns Volkswagen Sport Coupé Concept GTE.
Hoppar vi upp en trappa till suvnivå hittar vi också konceptbilen Cross Coupé GTE, en uppkäftig crossover med laddhybridteknik och en del nya designdrag.
Volkswagen Bulli
Det kanske låter underligt att Volkswagen skulle lansera en ny familjebuss med retroinspiration, men kanske är konceptbilen Bulli precis vad Volkswagen behöver just nu? Det ryktas om att Bullikonceptet ska återvända med eldrift på prylmässan CES 2016, med försäljningsstart 2017.