Polisrazzia mot VW:s huvudkontor i Wolfsburg

Under torsdagen gjorde tre åklagare och ett 50-tal poliser ett oanmält besök på Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg. Man gjorde även husrannsakan hos några personer i företagsledningen. Syftet var att hitta dokument eller andra bevis för hur många som kände till avgasfusket som använts på elva miljoner bilar.
Annons

För tre veckor sedan briserade VW-skandalen när företagsledningen erkände att dieselmotorer utrustats med ett fuskprogram som gav bättre avgasvärden vid test. Cirka elva miljoner dieselbilar årsmodell 2009–2014 har motorstyrning som kan manipulera avgasutsläppen.

Olämpligheten i att fuska behöver inte diskuteras men vilka juridiska brott kan det handla om? De frågorna diskuteras bland åklagare och advokater runt om i världen, så även i Tyskland. För att säkra bevis gjorde därför tre åklagare från Braunschweig och ett 50-tal poliser ett oanmält besök på Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg under torsdagen. Polisen gjorde även husrannsakan hos några personer i företagsledningen.

Åklagarna samlade in dokument och hårddiskar. Enligt Volkswagens talesman hjälpte man åklagarna och överlämnade ett ”brett underlag av dokument”.

Ett av de allvarligaste brotten som företagsledningen kan åtalas för är att man hemlighållit information som kan påverka aktievärdet. Sådan information måste ges omedelbart till aktieägarna och de som investerat i Volkswagen kan hålla sig för skratt nu när en tredjedel av aktievärdet försvunnit.

Fuskprogrammet upptäcktes på våren 2014 i USA och de amerikanska myndigheterna gav Volkswagen lång tid att förklara sig. Först när man hotade med att inte certifiera årsmodell 2016 av dieselmodellerna gick Volkswagen ut och erkände att ett fuskprogram använts i motorstyrningen.

Parallellt med polisrazzian i Wolfsburg vittnade Volkswagens USA-chef Michael Horn inför senaten. I förhöret berättade Horn att han blev informerad om fuskprogrammet bara dagar innan det blev offentligt 18 september. Däremot kände han till att testerna från våren 2014 men blev informerad från Tyskland att det problemet skulle lösas i samarbete med de amerikanska myndigheterna. Michael Horn namngav inte vilka personer som informerat honom.

Den knapphändiga information som koncernchefen Matthias Müller gett pekar ut en liten grupp ingenjörer. Att det fanns ett aktivt fuskprogram i motorstyrningen var inte känt av företagsledningen, enligt Müller. Men om det stämmer är alltså föremål för utredning hos tyska åklagare.

Annons
Annons
Rulla till toppen