Consumer Reports har hittat Volkswagens fuskläge – så funkar det

Så här påverkas förbrukningen och accelerationen av det särskilda "körcykelläget".

Sämre prestanda och högre förbrukning. Det blir resultatet när Volkswagens bilar går ned i det särskilda "fuskläget" som användes för att lura myndigheter och kunder.

Amerikanska Consumer Reports säger sig ha hittat fuskläget i en Volkswagen Jetta TDI från 2015 och en Volkswagen Jetta Sportwagen TDI från 2011. Det gjordes genom att slå på bilens varningsblinkers och sedan trycka på gaspedalen fem gånger med tändningen på (men motorn avstängd).

Fuskläget kan bara användas när bakhjulen inte rullar och därför kopplade Consumer Reports tekniker helt enkelt bort hastighetssensorerna i bakhjulen.

Med fuskläget aktiverat accelererade en av testbilarna långsammare (10,5 sekunder istället för 9,9) men i den andra testbilen påverkades inte accelerationen.

Då var skillnaderna i förbrukning större. I en av testbilarna ökade förbrukningen från 4,4 till 4,7 l/100 km. I den andra testbilen ökade förbrukningen från 4,7 till 5,1 l/100 km.

Förbrukningen mättes på standardiserade sträckor och siffrorna är genomsnittssiffror från flera mätningar där bilarna kördes i båda riktningarna.

"Även om bränslekostnaden per år inte ökar dramatiskt står de här bilarna inte längre i en klass för sig bland de många snåla konkurrenterna", säger Jake Fisher på Consumer Reports.

Han påpekar att detta är något som bilägarna "inte ska göra hemma" – det kan påverka driftsäkerheten.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror att Volkswagen kommer klara sig ur den här krisen.
571
288