Bränslecellsbil provkörd: Så slår den elbilen

Alrik Söderlind har provkört vätgasbilen Toyota Mirai. En bil som i allt väsentligt är Teslas motpol, både vad gäller för- och nackdelar. Många undrar varför världens största biltillverkare satsar på bränslecellsteknik, främsta anledningen är priset säger Toyota.
Annons

Bränslecellsbil provkörd: Så slår den elbilen
Toyota säger att priset kommer att sjunka drastiskt på Mirai, den ska inom några år vara i nivå med hybrider. Målet är att 2025 vara billigare än elbilar.

Hej Alrik, hur är läget i Hamburg?

”Det är bara bra. Jag har sett fram emot att köra Toyotas nya bränslecellsbil Mirai. Att vi provkör i Hamburg beror på att Hamburg är någon sorts vätgashuvudstad. Jag hade ingen aning om det, men staden storsatsar på vätgas.”

Det har pratats mycket om designen, många tycker att den är ful, hur ser den ut i verkligheten?

”Den är snygg i vissa vinklar och sensationellt ful i andra. Om man ska vara positiv kan man säga att den syns, den sticker verkligen ut.” 

Så hur är det att köra bränslecellsbil?

”Mirai är elbilens motpol i allmänhet, och Teslas i synnerhet. Den är allt annat än vad Tesla är. Den är långsam, komfortabel och tyst. Gasresponsen känns inte lika snabb som en elbil. Inte heller accelerationen är så snabb, den är riktigt långsam faktiskt. Däremot är den skön, avslappnad och väldigt tyst. En annan stor skillnad mot elbilarna är att man tankar fullt på tre minuter, och då kan man köra över 50 mil.”

Bränslecellsbil provkörd: Så slår den elbilen
Det tar ungefär tre minuter att tanka 4,6 kilo vätgas. Kostar 9,50 euro per kilo i Tyskland.

Vilka fördelar finns jämfört med elbilar?

”En av de största fördelarna är som sagt att det bara tar tre minuter att tanka fullt, då får man 4,6 kilo vätgas som räcker över 50 mil. Att tanka en elbil tar från 45 minuter med en supercharger, upp till flera timmar i ett vanligt vägguttag. Men den största fördelen menar Toyota är prisutvecklingen på bränslecellsbilar, de kommer snart att vara billigare än en elbil. Inom ett par år kommer de kosta som en hybridbil, om tio år kommer de vara billigare än elbilar. Anledningen är att elbilsbatterierna inte kommer att bli särskilt mycket billigare än vad de är nu, snarare dyrare eftersom räckvidden måste förbättras avsevärt. Priset på bränslecells-tekniken kommer däremot att kunna pressas en hel framöver, menar Toyota.”

Kommer Mirai till Sverige?

”Ja, den kommer till sommaren och planen är att sälja tio bilar under 2016. Det tycker jag låter lite, men det beror förmodligen på den svenska tilldelningen, tillverkningen är väldigt låg, bara 700 bilar i år och 2.000 under 2016.”

”Priset är cirka 66.000 euro plus skatter, vilket i Sverige skulle innebära motsvarande ungefär 750.000 kronor. I Sverige ska den dock inte att säljas, utan leasas för 10.000 kronor i månaden.”

Hur ser det ut med tankställen i Sverige? 

”Just nu finns det bara två tankställen, ett i Stockholm och ett i Malmö. Men snart öppnar ett nytt tankställe i Göteborg och dessutom kommer ytterligare ett i Stockholm.”

Något mer?

”Nja, mer fakta kommer i provkörningsrapporten i tidningen, men en lustig sak är att den ser ut som en gammal dieselbil om man ligger bakom den på autobahn, vattenångan kommer i stora puffar som ser ut som dieselrök. Den ”spyr ut” 7 liter vatten per 10 mil. Dessutom passerar 22 kubikmeter luft genom bränslecellen på tio mil, det är därför den har så stora lunftintag fram.”

”En annan kul sak är att i absolut nödfall kan man dricka vattnet som bildas, en bra ökenbil med andra ord.”

Annons
Annons
Rulla till toppen