Äntligen officiell: BMW M2 slår till med 370 hästar – hotar M4?

Farligt snabb och betydligt billigare än M4. Det finns en särskild detalj vi gillar mest av allt.

BMW fick till en riktig fullträff med 1-serie M Coupé. Den hyllades av vissa som en modern efterföljare till klassiska M3 E30 och i auto motor & sport fick den mycket beröm.

"Den må vara instegsmodellen i BMW:s M-program men den är ett seriöst vapen som icke ska föraktas. 1-serie M Coupé är seriöst snabb, tro inget annat!", skrev John Argelander.

Därför är förväntningarna på ersättaren högt uppskruvade. BMW har ju redan M135i och M235i i modellprogrammet men nu kommer alltså M2, som inte är någon M Performance-modell utan en "riktig" M-bil. M2 blir dessutom nya instegsmodellen i M-programmet, en position som M3 haft tidigare (691.000 kronor). Svenskt pris för BMW M2 startar vid 509.000 kronor med manuell låda. Med DCT-låda höjs priset med 37.000 kronor. Och sen finns det gott om annat godis att klicka i som höjer priset ytterligare några steg.

BMW M2 får en rak sexcylindrig motor med en turbo på 3,0 liter. Den ger 370 hästkrafter och 465 Nm, men det finns också en overboostfunktion då motorn ger totalt 500 Nm mellan 1,450 och 4.750 r/min.

Motorn i M2 kan beskrivas som ett mellanting av N55-motorn som vi hittar i BMW 2-serie M235i Coupé (326 hk och 450 Nm, 1.300–4.500 rpm) och S55 som sitter i BMW M4 (431 hk och 550 Nm, 1.850–5.500 rpm). M2-motorn har ett enkelt turboaggregat (M4 har dubbla) men använder samma kolvar och kamaxelstyrning som i S55-motorn, liksom en hel del andra komponenter. Däremot ser det inte ut som att M2 fått samma vattenkylda intercooler som vi hittar på M4.

Accelerationen till 100 km/h klaras av på 4,5 sekunder med manuell låda (jo, det är sant – M2 får en sexväxlad manuell låda som standard och det gillar vi!) eller 4,3 sekunder med dubbelkopplingslådan DCT som är tillval. Med DCT-transmissionen ökar vikten med 25 kilo. Bränsleförbrukningen enligt EU-cykeln är 8,5 l/100 km, CO2-utsläppet 199 g/km (med manuell låda). DCT-lådan sänker de siffrorna något, eftersom automatlådor får växla fritt i EU-cykeln (7,9/185).

Prestandasiffrorna för M2 visar att man verkligen inte är långt från BMW M4, som fixar 0–100 km/h på 4,3 sekunder med manuell växellåda eller 4,1 sekunder med dubbelkopplingslåda. Dock borde fartresurserna skilja mer när det börjar gå snabbare än så. BMW uppger att man klockat M2 till 7:58 på Nürburgring, vilket är sju sekunder snabbare än gamla E92 M3 – inte illa! BMW:s egen varvtid för M4:an är 7:52.

BMW förser nya M2 med elektroniskt styrd M-diffbroms som standard för att rätt bakhjul ska få exakt mängd kraft. Jämfört med M235i har M2 större bromsar och en annan chassisättning. Tjänstevikten landar på 1.495 kilo, omkring 35 kilo mindre än för M235i.

Självklart skiljer sig BMW M2 ut från resten av 2-serien även designmässigt, nämligen med ett ordentligt bodykit med aggressiv front, exklusiva 19-tumsfälgar med M-typisk dubbeleker och ett annorlunda bakparti. Precis som på andra M-modeller har även M2 fyra avgasutblås, två på varje sida. Sportavgassystemet har ventiler som öppnar vid inspirerad körning, men som är stängda för en lägre bullernivå i standardläget.

Enligt uppgifter till Autocar kan vi också hoppas på en fyrhjulsdriven version av BMW M2 senare men den är ännu inte bekräftad av BMW. M-divisionen har tidigare flaggat för att det kommer fler modeller med fyrhjulsdrift.

"Filosofin kommer vara bakhjulsdriven även i fortsättningen, även om bilarna är fyrhjulsdrivna. När vi ökar effekten och vridmomentet kommer M5 och M6 ha väldigt mycket kraft. Så vi tittar på den typen av lösningar för dessa bilar i framtiden", har BMW M-chefen Franciscus van Meel sagt till Autocar.

Försäljningen av BMW M2 startar i april 2016. Publik debut för M2 blir det på Detroitsalongen i januari.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker BMW verkar ha gjort ett riktigt bra jobb med nya M2. Snyggt!
859
64