Teslas Autopilot är aktivt nu och kör bilen själv – nästan

Från och med torsdag 15 oktober uppgraderar Tesla sin programvara till 7.0 i Model S, vilket bland annat innehåller "Autopilot". Bilen blir självkörande till stor del, kan parallellparkera, undvika hinder automatiskt, byta fil, med mera. Autopilot hjälper föraren, som dock fortfarande är fullt ansvarig för körningen. Dessutom är inte Autopilot lagligt på alla marknader.

Uppgraderingen till programvara 7.0 startar i USA från och med idag torsdag, 15 oktober, och pågår de närmaste dagarna. Vi i Europa får vänta "cirka en vecka" innan Model S automatiskt uppgraderas. Uppgraderingen görs på cirka 60.000 Tesla Model S som byggts de senaste tolv månaderna. Äldre bilar kan uppgradera sin hårdvara, men ekonomiskt är det mera förnuftigt att byta upp sig till en nyare bil.

Menysystemet fräschas upp och det tillkommer en del nya funktioner i 7.0. Men all uppmärksamhet riktas förstås mot Teslas "Autopilot" som nu på allvar gör Model S autonom, alltså självkörande. Men även om bilen till stora delar är självkörande är det fortfarande föraren som har ansvaret och det går inte att lämna över all körning och alla beslut till Autopilot.

I videoklippet längst upp på sidan kan vi höra hur Teslas grundare och vd Elon Musk förklarar funktionerna i Autopilot. Systemet använder den framåtriktade radarkameran för att skapa en bild av trafiken samtidigt som GPS-systemet och Teslas egna kartsystem positionerar bilen. Navigationen är "självlärande" och genom att bilarna körs i trafik rapporterar kartsystemet tillbaka till Tesla för att bli mera exakt.

Runt bilen sitter tolv stycken ultraljudssensorer som skapar ett 360 graders fält runt bilen med en räckvidd på fem meter. Sensorerna hjälper föraren vid filbyte men kan även själv utföra ett filbyte om en annan bil närmar sig. Filbyte på motorväg görs genom att använda blinkersspaken, sen byter bilen själv fil. I videoklippet nedtill på sidan ser vi hur en betatestare kör sin Tesla på en flerfilig motorväg, tyvärr är det ganska mörkt och man kan inte se alla detaljer.

Farthållaren drar nytta av Autopilot och förutom att hålla hastigheten kan bilen automatiskt bromsa ner, byta fil, hålla sig i fil, med mera. Ultraljudssensorerna skannar av omgivningen och kan på egen hand leta upp ett tillräckligt stort utrymme för en parallellparkering, vilket utförs automatiskt.

Programmet Autopilot utvecklas hela tiden och i version 7.0 kan systemet inte läsa av ljussignaler i till exempel en korsning, eller känna igen en stoppskylt, men de funktionerna är på väg och kan finnas med i 7.1. Elon Musk rekommenderar alla att behålla händerna på ratten, även om han är medveten om att en del kör sin Tesla utan "hanpåläggning".

Tesla Motors har nu som alla andra biltillverkare en delikat fråga framför sig och det är vem som har ansvaret för självkörande bilar. Som vi berättat tidigare har Volvo Cars meddelat sin hållning i den här frågan (man tar ansvar för systemets säkerhet) men det är fortfarande en juridisk gråzon med varierande regler i olika länder. I USA är det till exempel bara tillåtet med autonom körning i några av delstaterna.

Ingen vill förstås att det ska hända olyckor med autonoma bilar men det kommer att ske missförstånd, något som vi redan sett många exempel på där förare överskattat sina navigationssystem. När olyckorna prövas i domstol får vi svaret på vem som är ansvarig i juridisk mening. Men som Elon Musk noga betonar är Autopilot 7.0 ett assisterande system, föraren är fortfarande ansvarig.

Radar och kamera håller uppsikt framåt samtidigt som tolv ultraljudssensorer skapar en zon med fem meters radie runt bilen. Hårdvaran till 7.0 finns på de Model S som byggts de senaste tolv månaderna. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Imponerande system. Nu blev jag riktigt sugen på att köpa en Tesla-modell!
115
93