Dieselgate: Nu gör vi testet alla vill läsa

Vi ställer Volkswagen mot väggen med ett riktigt utsläppstest. Nu ska det avgöras: labbet mot verkligheten.

Elva miljoner bilar omfattas av fusket – nu ska vi granska hur bilarna presterar efter Volkswagens uppdatering.

Efter den stora dieselskandalen har många läsare undrat om de verkligen måste uppdatera sina Volkswagenbilar. Än så länge är det inte klart exakt hur omfattande uppdateringarna blir, men om prestandan blir sämre eller förbrukningen högre lär många Volkswagenägare vilja skippa uppdateringen.

Den här uppdateringen görs i samband med service, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige.

"Vi rekommenderar att ägarna gör åtgärden men kan inte tvinga någon att göra det. Vi kollar just nu på detta tillsammans med Transportstyrelsen för att se exakt vad som gäller för de drabbade bilarna. Mjukvaruuppdateringar görs ofta på bilar vid en vanlig service så det är inget ovanligt ens i det här fallet", säger han till auto motor & sport.

Det auto motor & sport-läsarna vill veta är exakt vad uppdateringen innebär, och det tänker vi försöka svara på med hjälp av ett internationellt och oberoende test. Tack vare vårt samarbete med hela auto motor und sport-nätverket kan vi göra ett sådant test men först måste vi förstås vänta in uppdateringen från Volkswagen.

"Vi jobbar just nu med att mäta effekt, utsläpp och förbrukning på en Volkswagendiesel innan den har fått sin nya programvara. Väldigt viktig och relevant konsumentjournalistik", skriver Alrik Söderlind, chefredaktör på auto motor & sport, i ledaren i senaste numret.

Där finns också sex sidor med en tidslinje över exakt vad som hänt i dieselskandalen. Du kan läsa tidningen direkt på sajten eller köpa den i butik från och med den 15 oktober.

Utgången i testet kommer påverka hur skandalen utvecklas.

"Står Volkswagen där med elva miljoner bilar som plötsligt blivit törstigare, smutsigare och slöare vet ingen hur äventyret slutar. Den schweiziska banken Credit Suisse har räknat fram en totalnota för worst case scenario på 731 miljarder kronor. Jämför det med Sveriges totala stadsbudget som ligger på 891 miljarder. Eller Volkswagens vinst 2014 som efter skatt var 30 miljarder. Eller Volkswagenkoncernens planerade investeringar i nya modeller fram till 2017 som var 840 miljarder...", skriver Alrik Söderlind.

Jag tror Volkswagen kommer lyckas att sänka utsläppen av kväveoxider utan att kompromissa med koldioxidutsläpp, förbrukning eller prestanda.
118
558