Alrik säker: ”Den blir Volvos första elbil”

Nu bekräftar Volvo att man ska bygga elbilarna på SPA-plattformen, det har man tidigare nekat till. auto motor & sports chefredaktör Alrik Söderlind menar att Volvos första elbilen blir nya XC60. "Det finns flera argument som tyder på det", säger han.
Annons

Alrik säker:
Alrik Söderlind poserar tillsammans med Volvos elbil från 1976. Den kallades kort och gott Concept Car och klarade upp till 10 mil på en laddning.

Hej Alrik! Du har varit och hälsat på hos Volvo i Torslanda, vad har du gjort där?
Jag har fått veta mer om Volvos elbilsplaner. De gör alltså som alltså Tesla, och tvärtemot Toyota, satsar på el och dissar vätgas. 2020 ska 10 procent av Volvos bilar vara elektrifierade, den första el-bilen kommer 2019. 

För något år sedan meddelade Håkan Samuelsson att Volvo inte skulle satsa på elektrifiering, varför denna helomvändning? 
Det enkla svaret på den frågan är att man först nu fått ihop en hållbar affärsmodell för att tjäna pengar på elbilar. Batterierna har blivit tillräckligt billiga och tillräckligt energitäta för att räcka 50 mil på en laddning. 

Hur ser Volvos elbilsplan ut?
Den stora nyheten är att Volvo kommer att bygga elbilarna på SPA-plattformen, det har man tidigare nekat till med den enkla förklaringen att det inte går. Men nu presenteras en lösning där batteriet ska placeras ungefär vid bränsletanken, samt samt vissa delar i motorutrymmet fram samt under golvet. Det blir alltså inte som i Tesla med hela batteripaketet i golvutrymmet, och därmed lite av en kompromiss kan jag tycka. Volvo säger att det är en säkerhetsfråga, man vill placera batteriet så långt från deformationszonen som möjligt. 

Vilken blir Volvos första elbil?
Det svarar de förstås inte på. Men min gissning är att den första elbilen blir nya Volvo XC60. Argumentet är att suvtrenden är fortsatt mycket stark och att det är lättare att få plats med batterierna i en hög bil. Dessutom är XC90, S90 och V90 redan färdiga, och det kommer att krävas en hel del anpassning i bottenplattan för att få plats med batteriet. Drömmen hade naturligtvis varit en speciell elbilskaross, men det tror jag inte det finns pengar till.

Inte kommande XC40 då?
Nej, de kommer inte lansera någon liten eldriven modell, det går inte att få ekonomi i små elbilar, menar Volvo. De påstår till exempel att Nissan Leaf inte går med vinst.
Däremot kom det en del andra intressanta nyheter om XC40. Det bekräftas att den kommer sent 2017 och får laddhybridteknik. Det blir en 3-cylindrig motor på 180 hästkrafter och en elmotor på 75 hästkrafter. Den blir framhjulsdriven, ska klara minst fem mil på el och klara 0-100 km/h på under 6,5 sekunder. 

Något mer?
Ja, mycket mer, men det får man läsa i mitt reportage i auto motor & sport nr 24.
Och så kan jag tipsa om nummer 23 (i butik 29 oktober), då blir det en provkörning av Toyotas vätgasbil Mirai och så reder vi ut varför världens största biltillverkare inte tror på elbilar. Missa inte det!

Annons
Annons
Rulla till toppen