Antalet misstänkta i Dieselgate: ”Fler än två men färre än tio”

Den åklagare som utreder Volkswagens fusk med avgasreningen på dieselmotorer förnekar ryktet om att ett 30-tal chefer haft kännedom om olagligheterna. En talesperson från åklagarmyndigheten säger att antalet misstänkta är "Fler än två men färre än tio". Det mesta talar också för att Volkswagens styrelse inte var informerad om avgasfusket.

Antalet misstänkta i Dieselgate: ”Fler än två men färre än tio”
Åklagare och polis har gjort en ”razzia” mot VW:s huvudkontor i Wolfsburg där man samlade in dokument och hårddiskar.

Det var i förra veckan som tidningen Der Spiegel citerade källor som berättade att ett 30-tal mellanchefer kände till det avgasfusk som använts på dieselmotorer. Genom att använda en speciell programvara kunde motorstyrningen identifiera ett pågående avgastest (genom att till exempel bakhjulen stod stilla och ratten inte användes) och förbättrade då tillfälligt avgasvärdena. Vid "normal" körning steg NOx-utsläppen långt över de tillåtna gränsvärdena och motorerna blev snålare.

Men de här uppgifterna stämmer inte, berättar en talesperson för åklagarmyndigheten i Braunschweig. Åklagare och polis gjorde tidigare en "razzia" mot Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg där man samlade in dokument och hårddiskar. Ett 20-tal utredare jobbar nu med att gå igenom materialet för att se hur pass känt avgasfusket var. Vilka åtalspunkter som kan bli aktuella har inte meddelats.

Enligt talespersonen är antalet misstänkta i VW-utredningen "Fler än två men färre än tio". Att det skulle röra sig om så många som ett 30-tal chefer stämmer alltså inte.

In en intervju med DI.se berättade Leif Östling, tidigare vd för Scania och ledamot i Volkswagens lastbilsstyrelse, att han blev chockad över beskedet om avgasfusket på dieselmotorerna. Leif Östling hade ingen kännedom om fusket och det hade inte heller Annika Falkengren, ledamot i Volkswagens styrelse, enligt Östling. Annika Falkengren har hittills inte velat uttala sig för media om avgasskandalen hos Volkswagen. Att avgasfusket skulle ha diskuteras på styrelsenivå verkar alltså inte sannolikt.

Trots mycket uppmärksamhet i media verkar inte Volkswagens försäljning påverkats nämnvärt. En nyligen publicerad undersökning i Tyskland visar att 65 procent av de tillfrågade fortfarande anser att Volkswagen gör "utmärkta bilar" och tror att skandalen snart är glömd. Återkallelsen av de elva miljoner bilar som är berörda inleds i början av 2016.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Har också svårt att se hur mer än en handfull mellanchefer haft kännedom om fusket.
92
127