Audi ska locka tjänstebilister med nya A6-versionen

Konkurrenterna har länge haft den efterlängtade kombinationen som svenska tjänstebilister drömmer om: fyrhjulsdrift, automatlåda och fyrcylindrig dieselmotor. Nu finns den också hos Audi.

Den nya Audi A6-versionen kombinerar fyrcylindrig dieselmotor, fyrhjulsdrift och automatlåda. Målet är att locka svenska tjänstebilsförare.

Audi har länge saknat en fyrhjulsdriven version av Audi A6 med fyrcylindrig dieselmotor. Istället har A6-köparna som vill ha fyrhjulsdrift tvingats välja de dyrare versionerna med sexcylindrig motor.

Flera konkurrenter har länge erbjudit kombinationen fyrcylindrig dieselmotor, automatlåda och fyrhjulsdrift som är extremt viktig för svenska tjänstebilsköpare.

Men inte heller när Audi ansiktslyfte A6 blev det någon sådan version, vilket Nils Svärd, testredaktör på auto motor & sport, reagerade på.

"Det är obegripligt. Vi talar ändå om märket som byggt en stor del av sin framgång på just fyrhjulsdrift. Det här är ett misstag som kommer kosta Audi viktiga marknadsandelar i kampen mot BMW", skrev han i en kommentar.

Nu verkar det som att Audi lyssnat. Audi A6 kommer nämligen i en ny version med 2,0-liters dieselmotor, dubbelkopplingslådan S-tronic och fyrhjulsdrift.

Den nya Audi A6-versionen har 190 hästkrafter och 400 Nm. Som standard finns bland annat xenonstrålkastare, parkeringssensorer, Audi Sound System, färddator, multifunktionsratt, handsfree och Audi Drive Select.

Förbrukningen ligger på 5,1 l/100 km för kombiversionen Avant och 4,9 l/100 km för sedanversionen.

Priserna börjar på 393.800 kronor för A6 Sedan 2,0 TDI Quattro S-tronic. Kombimodellen kostar 15.000 kronor mer, 408.800 kronor.

De första leveranserna sker i december.

• Läs mer om nyheterna i ansiktslyfta Audi A6.

Om jag skulle välja tjänstebil idag skulle den absolut ha dieselmotor, automatlåda och fyrhjulsdrift.
204
139