Ni som följer nyhetsflödet här på automotorsport.se vet att Volvo står inför en enorm uppgift. På fyra år ska Volvo lansera 14 nya bilmodeller, enligt tidigare försäljningschefen Alain Visser. De 14 bilarna delas upp i tre grupper: 40-serien, 60-serien och 90-serien.
Hittills har vi bara fått se nya generationen XC90 och det beror på att den är äldst – och på sätt och vis viktigast. En stor modell går det att ta ut ett bra (högt) pris på och Volvo behöver både kassaflöde och bättre vinst. Snart ska vi också få stifta bekantskap med de två andra 90-modellerna, nya sedanmodellen S90 (ersätter S80) och kombin V90 (ersätter V70).
Alla 90-bilarna baseras på Volvos nya SPA-plattform och den bildar även bygglåda för nästa generation XC60, samt S60 och V60. I själva verket var det så att Volvos ingenjörer började SPA-plattformen med att få plats med all teknik som XC60 ska få. Därefter hoppade man över till en ny datorskärm och konstruerade XC90 – att skala upp är nämligen alltid mycket enklare än att skala ner.
Men mindre bilar än S60/V60 och XC60 går det inte att bygga på SPA-plattformen. Nästa generation V40 var ett projekt som Volvo först försökte dela med en annan biltillverkare men sen tänkte man om och skapade ett nytt utvecklingsföretag ihop med kinesiska ägarna Geely, CEVT-avdelningen i Lindholmen på Hisingen. Projektet har vuxit mycket snabbt och sysselsätter över 1.000 ingenjörer och medarbetare, faktiskt jämförbart med hela Saabs (före detta) utvecklingsavdelning. Projektet leds av Mats Fägerhag, tidigare utvecklingschef för GM Europe (Opel och Saab).
Tillsammans med Geely skapas CMA-plattformen, ”C-segment Modular Architecture”, som alltså bildar grund till nya Volvo V40 och även XC40. Plattformen är mycket flexibel och går att använda med olika teknisk nivå, från halvstel bakaxel till avancerade hybriddrivlinor. Precis som med Volkswagens mångsida MQB-plattform gäller det att skapa gränssnitt där de olika komponenterna går att koppla ihop, liksom partier där bilen kan breddas och sträckas ut.
Att arbetet med nya XC40 kommit ganska långt. Bilen på bilderna är en så kallad ”mula”, vilket innebär att en gammal kaross döljer den nya tekniken. På det viset kan bilen köras i vanlig trafik utan att väcka så mycket uppmärksamhet.
Den ”gamla” V40-karossen passar inte riktigt och vi ser direkt att nya V40 och XC40 får bredare spårvidd. Längden på bilen verkar dock inte förändras så mycket, liksom axelavståndet. Att det är XC40 som testas syns på den höga markfrigången. Nya V40 kan vi vänta under 2017 och XC40 kan dyka upp året därpå, Volvos vd Håkan Samuelsson har utlovat XC40 ”inom fyra år”.