Nu är de glada dagarna för dieselbilarna snart över

Nu är de glada dagarna för dieselbilarna snart över. Marknadsandelen kan sjunka från 53 till bara 35 procent.
Annons

Nu är de glada dagarna för dieselbilarna snart över
Dieselmotorer är för dyra för att fungera i småbilar, enligt chefen för Renault/Nissan-koncernen – och snart kan också försäljningen av dieselmotorer i större bilar minska.

Fler än hälften av alla bilar som säljs i Europa är dieseldrivna – men mer än så kommer det inte bli. Åtminstone inte enligt koncernchefen för Renault/Nissan, Carlos Ghosn, som tror att försäljningen av dieselbilar har toppat och nu kommer minska.

”Det är väldigt svårt för oss att ge några siffror på hur mycket dieselbilsförsäljningen kommer minska, i vilka länder och i vilka klasser, men dagens nivå är nog den ungefär den högsta vi kan förvänta oss för dieselbilar i Europa”, säger han till Automotive News.

Prisskillnaden mot en jämförbar bensinbil gör det svårt att sälja små dieselbilar – där började försäljningen minska redan innan Volkswagens dieselskandal. Det är framför allt de hårdare utsläppskraven som driver upp utvecklingskostnaden.

Men Dieselgate kan leda till minskad dieselbilsförsäljning även i andra klasser. Andelen dieselbilar kan minska från 53 procent 2014 till 35 procent 2022, enligt analysfirman LMC Automotive.

”Som bäst kommer försäljningen av dieselbilar ligga stabilt. Det innebär att vi måste förbereda oss för en minskning”, säger Carlos Ghosn.

Annons
Annons
Rulla till toppen