Nästa Volkswagen Golf på gång – kommer redan 2016

Nu storsatsar Volkswagen på ett smart hybridsystem som ska sänka förbrukningen på riktigt – inte bara i labbet.

Nästa Volkswagen Golf på gång – kommer redan 2016
Volkswagens största nyhet på flera år blir nya generationen Golf, som dock inte blir helt ny rakt igenom utan snarare en uppdaterad version av dagens modell. Illustration: Schulte Design

Volkswagen måste lägga miljardbelopp på att lösa dieselproblemen, ändra företagskulturen och försöka bygga upp förtroendet hos kunderna igen. Det innebär att utvecklingen av flera nya modeller äventyras.

Men det finns ett antal modeller som Volkswagen måste få till och en av dem är förstås nästa generation Golf. Här kan vi visa illustrationer på hur den skulle kunna se ut.

Premiären för nästa generation Volkswagen Golf är planerad till 2016 och med tanke på att det bara är fyra år efter att den nuvarande modellen visats upp kommer det inte handla om en helt ny modell, utan om ett ganska omfattande ansiktslyft.

Nästa Volkswagen Golf bygger på en omarbetad version av MQB-arkitekturen precis som dagens modell. Hybridsatsningen innebär dock inte att Volkswagen ger upp dieseltekniken. Illustration: Schulte Design

Nästa Volkswagen Golf kommer som en supersnål hybridmodell, skriver Autocar. Det blir en storsatsning från Volkswagens sida som ju annars har fokuserat på snåla dieselmodeller. Men dieselskandalen tvingar fram en ny inriktning.

Hybridmodellen får enligt uppgift en trecylindrig 1,0-litersbensinmotor med turbo och elektriskt driven kompressor. Vi har provkört en tidig prototyp med det nyutvecklade hybridsystemet. Bilen kan inte köras helt på eldrift men fördelen är att systemet inte består av så många extra komponenter – det är inte så invecklat. Därför ska priset för en hybrid-Golf hamna på ungefär samma nivå som för en dieseldriven Golf.

"Bilen får en större generator som också fungerar som startmotor. Den tar inte upp speciellt mycket plats och kostar inte så mycket mer, men kan ge mellan 4 och 16 kW. Det behövs också ett extra batteri", sa Pär Brandt när han provkörde prototypen.

Han tycker att mildhybridsystemet är betydligt mjukare att köra än en dieselmotor.

"Hybridsystemet går väldigt mjukt och fint. Du märker inte speciellt mycket av det. Systemet grep in och hjälpte till helt sömlöst. Bäst av allt är att en enligt en ingenjör jag pratade med kommer detta sänka förbrukningen på riktigt, inte bara i körcykeln!"

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en Volkswagen efter Dieselgate.
463
179