Större motorer dras in i VW:s utsläppsfusk

Den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA uppger nu att Volkswagen även kan ha fuskat med utsläppen i större dieselmotorer. 3,0-liters TDI V6-motorn sitter bland annat i större suvar från Volkswagen, Audi och Porsche.

Större motorer dras in i VW:s utsläppsfusk

Det är inte bara fyrcylindriga motorer som Volkswagen har fuskat med. Nu har EPA också hittat bevis för att Volkswagen fuskat med utsläppen i 3,0-litersmotorn V6 TDI som bland annat sitter i Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne, Audi A6, Audi A7, Audi A8, Audi Q5 och Audi Q7.

Enligt EPA:s nya uppgifter är det årsmodellerna 2013–2016 som kan ha försetts med mjukvaran som tillfälligt sänker utsläppen av kväveoxid när bilarna testas. Enligt EPA har bilmodellerna med V6 TDI programvara som kan avgöra när ett avgastest utförs och då förbättras avgasreningen, ett så kallat "testmode" (som är olagligt). Bland annat ändras insprutningstrycket, avgastemperaturen höjs och mängden avgasrecirkulation ändras.

Men precis en sekund efter att testproceduren avslutats ändrar bilen flera parametrar och NOx-utsläppen ökar. I "normalläget" är utsläppen upp till nio gånger högre än tillåtet enligt de amerikanska reglerna.

De första uppgifterna i amerikanska media indikerar att programvaran i V6-motorerna kan tolkas som ett "skyddsprogram" som undviker till exempel skadligt höga temperaturnivåer, vilket inte är olagligt. Möjligtvis hamnar programvaran då i en gråzon mellan "skydd" och "fusk".

EPA har ännu inte beordrat att VW återkallar bilar med de större V6 TDI-motorerna. Testrapporten (på engelska) finns i en faktaruta längre ner på sidan.

 

• Allt om Volkswagen-skandalen hittar du här

Uppdatering 22.00: Volkswagen hävdar att V6-dieselmotorerna inte har något fuskläge.

"Volkswagen vill understryka att ingen mjukvara har installerats i V6-dieselmotorerna på 3,0 liter för att ändra utsläppen på ett förbjudet sätt", skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tror att fler motorer kommer bli indragna i fusket.
350
39