Fastnat i bilköer – kör på järnvägsrälsen istället!

Ryssar har alltid metoder att komma förbi bilköer. Snabbaste sättet är att välja järnvägsrälsen istället för asfalten – en metod som förarna i Moskva utvecklat till fulländning. Men det funkar bara i Ryssland, av en väldigt speciell orsak…
Annons

Posted by Приколюха.хрень on den 20 oktober 2015

Vi har hört om fransmännens kreativa parkeringar, italienares våghalsighet och tyskarnas brutala omkörningar på autobahn. Nu är det dags att studera ryssars metoder att undvika bilköer. Och säga vad man vill om ryssar, men de är väldigt fiffiga när det gäller att hitta lösningar på problem.

För att komma förbi trafikinfarktens stillastående köer kan man till exempel köra på spårvagnsrälsen. Den ligger ju ändå bara där, till stora delar oanvänd – eller hur?

Det blir en aningen lättare med en större suv då föraren kan utnyttja både större spårvidd och bredare däckbredd. Men det krävs ändå en god del skicklighet för att inte hamna bredvid rälsen – och då kan det gå riktigt illa. Spårvagnrälsen är välpolerad och ger inget grepp. I filmerna nedan kan vi se hur fel det kan bli för de som tar genvägen via spårvagnsrälsen.

Men varför funkar då den här metoden bara i Ryssland? Jo, det beror på att vi i stora delar av Europa, Nordamerika och Kina har järnvägsspår med ”normalspår”, vilket innebär 1.435 millimeter mellan innersidorna på rälen (rälsen). En del mindre bilmodeller skulle alltså kunna köra på normalspår.

Men i Ryssland har man fem fot som standard för rälsens bredd, vilket avrundat blev 1.520 millimeter. Den första järnvägen som byggdes i Ryssland hade sex fot mellan spåren men när amerikanen George Washington Whistler anlitades som konsult föreslog han istället den billigare femfots-standarden. Då utgick man från att Rysslands järnvägsnät aldrig skulle kopplas ihop med det i resten av Europa. Som kuriosa höll Finland, som på 1800-talet tillhörde Ryssland, fast vid 1.524 millimeter.

Annons
Annons
Rulla till toppen