Fem tips på hösten som gör din bil glad – och dig också

Premium Snart är den eländiga vintern här. Men både du och din bil fixar kylan galant om ni följer våra fem enkla tips. Du spar både besvär, tid och pengar genom att vara förberedd på rätt sätt.

Fem tips på hösten som gör din bil glad – och dig också
Att använda koncentrerad spolarvätska och blanda själv är mest ekonomiskt. Färdigblandad är dubbelt så dyr, minst.

Hösten har varit ovanligt mild i stora delar av landet men när vi nu är inne i november vet vi att vinterkylan kommer. Ganska snart, sannolikt.

För att inte överraskas av de faror som kylan för med sig har vi listat fem tips som du bör hålla ögonen på.

Längst ner på sidan har vi ytterligare några tips som underlättar bilkörningen på vintern. Missa heller inte länkarna för att se tidigare artiklar vi skrivit i ämnet.

Undvik spill genom att använda tratt. Har du ingen tratt går det att skära ur botten på en pet-flaska. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

1) Fyll på spolarvätska – innan det fryser

För att inte spolarvätskan ska frysa vid minusgrader fyller man på behållaren med koncentrerad spolarvätska, eller färdigblandad spolarvätska. Men gör detta innan det fryser!

Har du riktig otur kan behållaren för spolarvätska, eller elpumpen, gå sönder när vattnet fryser (eftersom is expanderar). Det kan bli en onödig och dyr utgift att få den reparationen utförd, eftersom behållaren för spolarvätska ofta sitter trångt till eller är placerad utanför motorrummet (av brandsäkerhetsskäl).

Att använda koncentrerad spolarvätska och blanda själv är mest ekonomiskt. Färdigblandad är dubbelt så dyr, minst, och de allra dyraste produkterna finns på bensinmacken. Billigaste spolarvätskan hittar man på stormarknader och butikskedjor som exempelvis som Jula och Rusta. De flesta tester visar att det finns inget samband mellan pris och rengöringsförmåga.

Om man blandar en del koncentrerad spolarvätska till två tredjedelar vatten uppnås som regel en fryspunkt som ligger på minus 15–18 grader. En del koncentrerad spolarvätska till en del vatten sänker fryspunkten till cirka –25 grader. Men förväntad fryspunkt skiljer sig mellan olika tillverkare och därför gäller det att läsa på etiketten för att se vad som rekommenderas.

Koncentrerad spolarvätska består oftast av etanol (samma typ av alkohol som finns i vin och sprit) och den är brandfarlig. Även utspädd spolarvätska kan antändas. Försök därför att undvika spill av spolarvätska i motorrummet och var speciellt försiktig om motorn är varm.

Spola även systemet så att den etanolblandade spolarvätskan når ända bak till bakrutan (om du nu har spolarmunstycken bak). Om vattnet fryser någonstans i ledningen till bakrutan får man ställa bilen i garage för att få bort isproppen. Och vänta i timmar, kanske.

 

Boka tid för hjulbyte innan första frosten slår till, då ska alla lägga på vinterhjulen samtidigt och det är kaos hos däckverkstaden.

2) Beställ tid för att lägga på vinterhjulen

Vinterdäcken har en tendens att komma fram först när de verkligen behövs. Och gissa vadå – då behöver alla andra också lägga på sina vinterhjul!

Det blir kaos hos däckverkstäderna. Stress och irritation. Du måste kanske låta bilen stå parkerad för att det går inte att köra till jobbet på sommardäck. Inte bra.

Boka därför en tid hos din däckverkstad eller bilverkstad i god tid innan första frosten. Man vet inte exakt när det blir frost, men vi kan vara ganska säkra på att det blir och i vilket fall ska vinterhjulen ligga på senast 1 december. Har man dubbfria vinterdäck kan de med fördel sättas på redan när temperaturen går ner mot 4–5 grader på morgonen.

Från och med 1 december och fyra månader framåt är det lag på vinterdäck i Sverige (1 december till 31 mars). Dubbdäck får användas mellan 1 oktober till 15 april. Lagen om vinterdäck gäller med några förbehåll, man får till exempel köra till bilprovningen med sommardäck och vinterdäck ska användas "om det råder vinterväglag." Vem bestämmer vad som "vinterväglag"? Det avgör polis på plats – inte du.

Vad man också ska hålla i åtanke är försäkringsbolagen kan bli ytterst ovilliga att betala ut ersättning för skador som skett när bilen körts med sommardäck.

 

Silikonspray är enklast att lägga på. Men se till att det inte kommer på pedaler, ratt eller liknande.

3) Smörj gummilisterna i dörrarna

Det mest elementära, den där första riktigt kalla vintermorgonen, är att komma in i bilen. Men om gummilisterna till dörrarna är torra så kan de frysa fast mot metallen och det blir då väldigt svårt att få upp dörrarna. Har man riktigt otur går gummilisterna sönder, eller lossnar.

Problemet undviker du genom att i förväg "smörja upp" dina gummilister, innan första frosten. Det finns produkter som man antingen sprayar på, eller stryker på med en duk eller ett stift (som deoderant). De brukar heta något i stil med "silicon" och består då av en silikonolja. Men man kan även stryka in gummilisterna med glycerin (glycerol) eller vaselin.

Ett gammalt knep som bilrekondare brukar använda på torra gummmilister är att blanda lika delar av T-röd och glycerol (finns på Apoteket). Stryk på med en trasa, låt torka och upprepa vid behov. Överflöd torkas av i efterhand för att inte ge fläckar på kläder och liknande.

 

Även om man har ett fjärrstyrt centrallås så kan batteriet dra ur sig och då måste du sannolikt använda nyckeln. Smörj låset innan det fryser.

4). Spruta in låsolja innan första frosten.

"Jag har centrallås, behöver inte nyckeln." Så brukar det heta och det är ju rätt. Du trycker till på knappen och bilens låskolvar öppnar upp.

Men om ditt batteri av någon anledning dragit ur så behöver du komma in i bilen för att öppna motorhuven och sätta på batterikablar. Är batteriet helt dött fungerar inte centrallåset och du måste alltså använda nyckeln i dörrens lås. Är låset fruset, då stiger irritationen – helt klart!

Ett fruset lås kan man tina upp genom att hälla på till exempel varmt vatten. Men då fyller man låset med nytt vatten som kommer att frysa nästa gång det blir kallt. Inte bra.

Förhoppningsvis behöver du inte använda det fysiska låset i dörren men en god försiktighetsåtgärd är att spruta i några droppar låsolja i förväg. Just i fall att det skulle behövas.

Glöm inte att göra detta på alla lås. Även passagerardörren och bakluckan. Ta med dig den lilla flaskan och sätt en droppe i ytterdörren till huset också. Sen blir det mycket enklare att vrida om låset.

 

Bättre att vara väl förberedd den dagen kylan slår till. Bilden visar en del av det som är bra att ha med sig på vinterresan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

5) Kontrollera vinterutrustningen.

Snöborste (8), isskrapa, bogserlina (3), startkablar (1), reflexväst (6), mössa (2) och arbetshandskar. Bra saker att ha i bilen under vintern. Det mesta kanske inte behövs just nu men den morgonen när första snön faller så är plötsligt alla snöborstar slut på macken. En hopfällbar snöskyffel är inte heller dumt, liksom en påse med grus/sand som du kan använda för att få bättre fäste för däcken. Vaxar du bilen (4) blir snön mycket lättare att borsta av.

Lägg in gummimattorna innan första snön kommer. Skaffa en 12V-laddare till din mobil som ligger i bilen. Skulle du köra fast eller hamna i stillastående köer är mobiltelefonen livsviktig. Och dina nära och kära slipper bli oroliga när du inte svarar (på grund av dött batteri). Moderna mobiltelefoner har "lampa" men en vanlig ficklampa (7) är användbart på vintern.

En reflexväst (6) är också bra att ha med sig i bilen. Det är lag på sådana i flera europeiska länder och under vintern kan det vara en billig livförsäkring. En mössa på huvudet håller kylan borta och oömma arbetshandskar är också praktiskt. En filt hjälper dig att hålla värmen och kan vara bra att ha om du kommer till en olycksplats. En så kallad "första-förbands-kudde" med allt som behövs för att förbinda sår och stoppa blödningar är förstås också önskvärt. Förhoppningsvis behöver du aldrig använda dessa hjälpmedel, men skulle det behövas är de guld värda i en nödsituation.

 

När snön kommer behöver du en bra snöborste och en bra isskrapa. Och handskar!

Kan det behövas något mer på hösten? Jodå, det finns några punkter till som man kan ha i minnet. Vi listar dem utan inbördes ordning nedan.

• Att kontrollera startbatteriet gör man inte själv, men en verkstad kan hjälpa dig med en konditionskontroll. Batterier brukar försämras rätt snabbt mot slutet av livscykeln och när vinterkylan slår till blir det uppenbart att bilen är mera svårtstartad. Moderna bilar med automatisk stopp/start-funktion belastar batteriet hårdare, vilket förkortar livslängden till i värsta fall bara tre–fyra år.

• Bilens kylsystem måste innehålla en viss mängd glykol för att inte frysa. Har du nyligen köpt en begagnad bil kan man inte ta för givet att glykolnivån verkligen är rätt och i värsta fall kan vitala delar på eller i motorn frysa sönder.

• Skaffa en påse med grus, singel eller sand. Det behövs inte speciellt mycket extra hjälp för att däcken ska få fäste och du kan ta dig ur isfläcken.

• Elektrisk motorvärmare och kupévärmare är väldigt skönt på vintern. Motorn blir varm snabbare, avgasreningen sätter igång fortare och du slipper obehaget att sitta på det iskalla sätet. Motorvärmaren är som mest effektiv vid 1-1,5 timmars inkoppling. Men i Sverige står värmaren oftast på i 3-4 timmar. Över tio plusgrader behövs inte motorvärmaren.

Men glöm allt snack i reklamen om att du "sparar pengar". Även om det blir en viss bränslebesparing (cirka 0,7–1,5 deciliter per kallstart) på grund av att motorn värms upp snabbare så kan det aldrig nå upp till den summa som installationen av motorvärmare kostar dig. Även om du gör installationen själv tar det 17 år att tjäna in kostnaden för motorvärmaren.

Använd snöborste. Det förbättrar sikten och snön blåser inte bort på andra bilar. Framför allt måste du borsta bort snön från strålkastarna. Möter du en nitisk polis kan det bli böter (1.500 kr) om bilen inte är ren från snö som kan blåsa av.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bra lista, det fanns ett par detaljer som jag faktiskt behövde bli påmind om!
70
35