VW erkänner: ”Ytterligare 800.000 bilar drabbade”

Efter att amerikanska myndigheter riktat nya anklagelser mot Volkswagen – för V6 TDI-motorn – erkänner VW Group att det finns fler bilar med avgasproblem, och det gäller även bensinmotorer. Cirka 800.000 bilar har ”oklarheter i samband med typgodkännande”, det vill säga de uppfyller inte de angivna avgasnormerna.
Annons

I helgen kom det hård kritik från amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA mot Volkswagen. Efter att ha gjort tester med 3,0-liters V6 TDI-motorn – som finns i ett flertal av VW Groups modeller – fann EPA bevis för att motorstyrningen förändrade avgasutsläppen under ”testmode”.

Motorstyrningen i V6 TDI hade alltså möjlighet att avgöra om ett avgastest skedde och förbättrade då avgasvärdena. Men kort efter att testcykeln var över ändrades motorstyrningen och NOx-utsläppen överskreds nio gånger över den tillåtna nivån i USA. Avslöjandet ledde till att Porsche under tisdagen stoppade sin försäljning i USA av modeller med V6-diesel.

Under måndagskvällen meddelade Volkswagen-koncernen att man identifierat cirka 800.000 bilar till som ”kan vara påverkade”. Dessa motorer har ”oriktigheter gällande CO2-nivåer”, men vad detta innebär i klartext och vilka motorer det är som berörs får vi inte reda på. Däremot skriver VW: ”Majoriteten av dessa bilar har dieselmotorer.” Med andra ord gäller oriktigheterna även bensinmotorer.

”Från första början har jag arbetat hårt för ett obevekligt och omfattande klargörande av händelserna. Vi stoppar inte för något eller någon,” säger Matthias Müller, koncernchef för VW Group i ett pressmeddelande under måndagskvällen.

”Det här är en smärtsam process men det är vårt enda alternativ. För oss är det enbart sanningen som räknas. Det är basen för den grundläggande omstrukturering som Volkswagen behöver. Volkswagen AG:s ledning beklagar djupt den här situationen och önskar att understryka sin målmedvetenhet att systematiskt fortsätta längs den inslagna vägen mot klarläggande och transparens.”

Vad uttrycket ”transparens” betyder för Matthias Müller kan man fundera över. Vi får inget veta om vilka motorer det är, inga detaljer om vilka bekymmer man upptäckt och inte heller vilka åtgärder som detta ska leda till. Det enda vi kan utläsa mellan raderna är att det inte enbart rör sig om dieselmotorer.

Eftersom aktievärderingen berörs måste också VW Group ge en uppskattning om vad de 800.000 bilarna kan ge för konsekvens. Här säger man att ”En första uppskattning ger en ekonomisk risk på cirka två miljarder euro.” Räkna med att VW:s aktiekurs fortsätter nedåt under onsdagen.

 

• Allt om Volkswagen-skandalen hittar du här

 

Annons
Annons
Rulla till toppen