VW, Audi och Porsche stoppar försäljningen av modeller med 3,0 V6 TDI

Amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA riktar hård kritik mot Volkswagen och menar att även 3,0 V6 TDI-motorn använder olaglig programvara som fuskar fram godkända avgasvärden. VW har förnekat förekomsten av avgasfusk i V6 TDI men under onsdagen kom beslutet att stoppa försäljningen i USA av samtliga modeller med denna motor – vilket även inkluderar Audi och Porsche.

VW, Audi och Porsche stoppar försäljningen av modeller med 3,0 V6 TDI

I helgen presenterade amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA en ny rapport där man testat Volkswagens 3,0-liters V6 TDI-motor. Enligt EPA är det uppenbart att motorn har ett "testmode" där den tillfälligt förbättrar avgasvärdena till godkänd nivå. Strax efter att testcykeln var över ändrades motorstyrningen och NOx-utsläppen överskreds nio gånger över den tillåtna nivån i USA.

Volkswagen har hittills erkänt avgasfusk i den fyrcylindriga EA189 dieselmotorn – vilket omfattar elva miljoner bilar globalt – samtidigt som man ihärdigt förnekat olagliga styrprogram i andra motorer. Senast i måndags gick man ut med ett pressmeddelande där texten lydde: "Volkswagen vill understryka att ingen mjukvara har installerats i V6-dieselmotorerna på 3,0 liter för att ändra utsläppen på ett förbjudet sätt".

Det kom dock på skam då Volkswagen i tisdags meddelade att ytterligare 800.000 bilar har "oklarheter i samband med typgodkännande", det vill säga de uppfyller inte de angivna avgasnormerna. Där framkom det också att inte enbart dieselmotorer har felaktiga utsläpp, det gäller även bensinmotorer. Som ett resultat av det störtdök aktiekursen ännu en gång och tappade nästan nio procent. Sedan "dieselgate" började har Volkswage AG tappat nästan 30 miljarder euro i börsvärde.

Som ett resultat av oklarheterna kring 3,0-liters V6 TDI beslutade sig i onsdags samtliga varumärken – Audi, Porsche och Volkswagen – att stoppa försäljningen av modeller som har denna motor. Som tidigare understryker VW att man "till fullo ska samarbeta med myndigheterna för att få klarhet".

Den populära V6 TDI-motorn finns i USA i samtliga av Audis mellanstora och stora modeller, i USA är det bara Porsche Cayenne som använder V6 TDI. För VW:s del är det Touareg som berörs. Tidigare har VW Group stoppat försäljningen av fyrcylindriga dieselmodeller och när nu även V6:orna stoppas innebär det att samtliga dieslar "står på vänt" hos handlarna för att utredningarna ska bli klara och det finns en åtgärdsplan.

Enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Group Sverige AB, finns det inga planer på att säljstoppa V6 TDI på några andra marknader. Åtgärden i USA handlar om en dialog med EPA kring uppvärmningen av motorn efter kallstart, något som Volkswagen anser är fullt lagligt. Säljstoppet av 3,0 V6 TDI i USA är frivilligt, beslutat av Volkswagen AG och temporärt.

Dieselgate inleddes i slutet av september och för några dagar sen kom försäljningsstatistik för oktober månad i USA. Precis som i Sverige och flertalet europeiska länder märks det ingen försäljningsnedgång för Volkswagen. Försäljningen i USA låg i princip still med en nedgång på 0,24 procent, jämfört med fjolårets oktober. I USA säljer man de bilar som "står på gården" och beställer mera sällan sin bil (som i Europa). Dieselgate borde därför ha gett ett avtryck i USA under oktober, men så blev det inte.

 

• Allt om Volkswagen-skandalen hittar du här

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har hela tiden trott att avgasfusk hos VW Group finns i mer än en motortyp.
243
50