Myten om Willys Jeep – och det hårda testerna

1940 skickade den amerikanska armén ut en beställning på en terränggående bil. Tillverkarna fick 49 dagar på sig att skapa den. Här berättar vi den märkliga historien om tillkomsten av Willys Jeep och var namnet kommer ifrån. Dessutom två filmer som visar hur testerna gick till.

Det råder en viss oenighet var namnet "Jeep" kommer ifrån. I en tidigare artikel: 10 myter om bilar som inte är sanna" reder Pär Brandt ut om namnet "Jeep" kommer från utrycket "General Purpose" – eller om det är en seriefigur. 

I filmen ovan ser vi ett klipp från ett test av Willys Jeep: 5 stjärnor för taktkänsla – 1 stjärna för whiplashskydd och säkerhetsbälte. (Se en längre film (ej modifierad) med vilda tester längst ner i artikeln.)

Myten om Willys Jeep – General Purpose eller seriefigur i Karl-Alfred?

 

Seriefiguren "Eugene the Jeep" dök upp 1936 i Karl-Alfred.

När allt fler i USA insåg att man var på väg att dras in i andra världskriget upptäckte försvarsdepartementet ett skriande behov av en lätt, mångsidig och terränggående bil. På sommaren 1940 skickade amerikanska armén ut en beställning med tuff kravspecifikation. Eftersom läget var akut fick företagen bara 49 dagar på sig att rita bilen – den som senare skulle bli känd som "Jeep".

De två företag som bäst uppfyllde kraven var American Bantam Car Company och Willys-Overland. De startade produktionen och fick senare hjälp av Ford. Mellan 1941–1945 byggdes nästan 650.000 "Truck ¼ ton 4x4", vilket motsvarar nästan 500 per dygn.

Namnet Jeep har varit knepigt att härleda. Officiellt började varumärket Jeep inte användas förrän 1950 men som namn och uttryck i amerikanska militärkretsar kan man hitta spår ända tillbaka till 1914. Var detta uttryck kom från är dock höljt i dunkel.

Den förhärskande uppfattningen sedan krigsslutet 1945 var att Jeep kom från det muntligt uttalade "GP", vilket står för "General Purpose" (ett fordon för all typ av användning). Den tesen förstärktes av att Fords licensbyggda fordon hette "GPW". I själva verket var dock Fords namn en akronym för "Government P Willys", där P är en beteckning för hjulbasen och W är en härledning till originaltillverkaren.

Slangordet Jeep användes vid soldaternas brevskrivning hem och blev på det sättet allmänt använt. I USA hittar man det i tryck första gången 19 februari 1941, i Washington Daily News. Det var vid en demonstration av bilen inför kongressen i Washington och journalisten Katharine Hillyer hörde namnet användas av soldaterna på plats. Namnet Jeep fastnade och så förblev det.

I efterhand har historikerna dock övergett General Purpose som det rätta ursprunget. Redan 1936 skapade tecknaren E.C Segar en fyrbent figur med namnet "Eugene the Jeep". Den här gula, mångsidiga fantasifiguren dök upp hos populära Popeye (Karl-Alfred) och förekom även i tecknade filmer.
 
Man kan anta att den populära seriefiguren Popeye och hans sidekick Eugene the Jeep lästes av militärer och på något sätt klistrade sig namnet fast vid Willys 4x4. Jeep har dessutom fördelen av att vara ett kort namn, något som militärer gillar.

 

Läs hela artikeln 10 myter om bilar som inte är sanna, då får du bland annat veta...
• om Volvo uppfann trepunktsbältet 
• om socker får motorn att skära
• om krockade elbilar blir strömförande
• om bilen är det säkraste stället när det åskar
• Plus fem myter till!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag skulle vilja ha en Willys Jeep.
71
16