Trots skandalen – svenska tjänstebilister vill ha VW

Samtidigt tätnar fighten mellan Audi och BMW – nu skiljer bara nio bilar.
Annons

Den stora dieselskandalen verkar ännu inte ha slagit särskilt hårt mot Volkswagens försäljning till företag. Istället ökade försäljningen med över tio procent under perioden januari–oktober 2015 jämfört med samma period förra året.

Siffran gäller försäljning till företag (inte bilhandlare) och kommer från Vroom.

Trots skandalen – svenska tjänstebilister vill ha VW

Hur slår skandalen på längre sikt?

Volkswagen ökade marknadsandelen med 0,6 procent, men det finns fortfarande frågetecken kring hur Dieselgate kommer påverka andrahandsvärdet för de tusentals tjänstebilar som rullar i Sverige. Och på längre sikt kan Dieselgate mycket väl påverka försäljningen negativt.

Trots skandalen – svenska tjänstebilister vill ha VW

Volvo fortfarande störst

Nästan fyra av tio bilar som registrerats in hittills i år gick till företag och det är fortfarande Volvo som finns på förstaplatsen. Försprånget jämfört med Volkswagen är drygt 8.000 bilar. Volvo ökade försäljningen med nästan tio procent och marknadsandelen med 0,7 procent.

Trots skandalen – svenska tjänstebilister vill ha VW

Tight mellan Audi och BMW

Samtidigt är avståndet mellan BMW och Audi rekordlitet. Försprånget för BMW är bara nio bilar samtidigt som BMW backar med tre procent och Audi ökar med tio procent.

Trots skandalen – svenska tjänstebilister vill ha VW

Mercedes ökar

Hoppet ned till Mercedes är mer än 4.000 bilar, men Mercedes ökade med hela 19 procent.


Trots skandalen – svenska tjänstebilister vill ha VW
Klicka för att se statistiken i större format.

Källa: Vroom

Annons
Annons
Rulla till toppen