Den stora dieselskandalen verkar ännu inte ha slagit särskilt hårt mot Volkswagens försäljning till företag. Istället ökade försäljningen med över tio procent under perioden januari–oktober 2015 jämfört med samma period förra året.
Siffran gäller försäljning till företag (inte bilhandlare) och kommer från Vroom.
Hur slår skandalen på längre sikt?
Volkswagen ökade marknadsandelen med 0,6 procent, men det finns fortfarande frågetecken kring hur Dieselgate kommer påverka andrahandsvärdet för de tusentals tjänstebilar som rullar i Sverige. Och på längre sikt kan Dieselgate mycket väl påverka försäljningen negativt.
Volvo fortfarande störst
Nästan fyra av tio bilar som registrerats in hittills i år gick till företag och det är fortfarande Volvo som finns på förstaplatsen. Försprånget jämfört med Volkswagen är drygt 8.000 bilar. Volvo ökade försäljningen med nästan tio procent och marknadsandelen med 0,7 procent.
Tight mellan Audi och BMW
Samtidigt är avståndet mellan BMW och Audi rekordlitet. Försprånget för BMW är bara nio bilar samtidigt som BMW backar med tre procent och Audi ökar med tio procent.
Mercedes ökar
Hoppet ned till Mercedes är mer än 4.000 bilar, men Mercedes ökade med hela 19 procent.
Källa: Vroom