Opel Lotus Omega har väldigt bråttom

I början på 90-talet var Opel Lotus Omega världens snabbaste sedanmodell och kunde toppa 285 km/h. Det fanns inga polisbilar som kunde hänga på i samma tempo, vilket vi får se med all önskvärd tydlighet i det här klippet. Polisbilen håller 200 km/h men Opeln försvinner som ett skott!

De som var bilintresserade på 90-talet kan inte låta bli att le när namnet "Opel Lotus Omega" nämns. Modellen baserades på Opel Omega 3000 men vidareutvecklades av Lotus som förstorade den raka sexan till 3,6 liter, monterade dubbla turboaggregat och höjde toppeffekten till 382 hk och 568 Nm.

Lotus fick fri tillgång till GM:s lagerhyllor och försåg bilen med sexväxlad ZF-låda från Corvette ZR-1, diffbroms från Holden Commodore, självreglerande fjädring från Opel Senator, specialdäck från Goodyear och en omgång riktigt feta bromsar från AP. Det gav familjeraketen en toppfart på 285 km/h och 0–100 km/h gick på strax över fem sekunder.

YouTube-klippet längst upp på sidan är en gammal goding som tål att ses igen. Trafikpolisen är som mest uppe i 200 km/h men får inse att det är helt meningslöst att hänga med i samma tempo som Opeln.

Vi vill inte på något sätt uppmana till trafikbrott, men någon av läsarna undrar förmodligen över varför föraren i Opeln inte stannar. Skälet är att polisen alltid måste bevisa vem som kört bilen när fortkörningen skedde, ett så kallat föraransvar. Om polisbilen tappar ögonkontakt med den fortkörande bilen och först senare stoppar fordonet (eller hittar det stående) är det i princip omöjligt att få domstolen till en fällande dom om inte föraren erkänner självmant.

Föraren kan till exempel säga att han/hon tog upp en liftare som ville provköra och tog i för mycket, fick panik, körde ifrån polisen, stannade bilen och nu befinner sig ute i skogen någonstans. "Väldigt olustigt alltihop," tycker föraren, och även om historien låter osannolik blir det omöjligt för polisen att motbevisa. Motsvarande gäller om det finns två eller fler personer i bilen – vem körde?

Återigen – man ska följa polisens uppmaningar och det är direkt farligt att köra över 200 km/h på allmän väg med mötande trafik. Prova inte det här hemma. Och ser ni en annons på en Opel Lotus Omega så slå till, det byggdes inte fler än 950 exemplar (Opel Lotus, Lotus Carlton och Vauxhall Carlton – beroende på marknad). En klassiker från 1990–1992 som kan bli en god investering i framtiden och dessutom är riktigt kul att köra.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Opel Lotus Omega är en modern klassiker som jag gärna skulle ha i garaget!
307
43