VW är klara – så här ska avgasfusket tas bort

VW-ingenjörerna har jobbat dygnet runt och nu är man klara med den uppgradering som måste göras på elva miljoner dieselbilar. Tekniken och komponenterna testas av tyska trafikmyndigheten KBA, sedan kan beställningarna läggas ut på leverantörerna. För merparten av motorerna räcker det med en uppgradering av styrprogrammet, men för andra behövs nya och dyrbara komponenter.
Annons

VW är klara – så här ska avgasfusket tas bort
Här ser vi hur integrerade och tätt packade komponenterna är i avgasreningen. Det är inte bara att ”byta en burk”…

Det är alldeles för tidigt att pusta ut men Volkswagens ingenjörer har nått ett viktigt delmål. I måndags kallade VW-ledningen representanter för trafikmyndigheten KBA och experter från transportministeriet till sitt huvudkontor i Wolfsburg. Där redovisade VW hur man vill uppgradera de dieselmotorer som har ”avgasfusk”.

För merparten av de elva miljoner dieselmotorer som måste förbättras räcker det med en uppgradering av styrprogrammet och de flesta av dessa är 2,0-liters TDI med 140 och 170 hk. 8,5 miljoner av dessa fordon finns i Europa. De varumärken som berörs är Audi, Seat, Skoda och Volkswagen. Förutom personbilar omfattas även en stor andel kommersiella fordon som lätta lastbilar.

Att uppgradera motorstyrningen är relativt enkelt för Volkswagens verkstäder, men eftersom det handlar om så många fordon blir det ändå en rejäl utmaning. Enbart i Sverige kan det handla om 60.000 bilar.

För den 1,6-liters dieselmotor som ingår i gruppen är den tekniska lösningen inte lika enkel. Enbart i Tyskland är det cirka 540.000 bilar som har den här motortypen och där behövs det nya komponenter som till exempel andra spridare och större katalysator. Experterna på KBA ska nu testa tekniken och blir lösningen godkänd kan Volkswagen gå vidare och beställa komponenterna från sina leverantörer. Återigen är det själva storleken på åtgärderna som blir ett problem i sig eftersom de behövs extra kapacitet för att hinna producera alla de komponenter som behövs. Sannolikt är detta arbete inte klart förrän hösten 2016.

Nästa problemområde som Volkswagen måste lösa är de minsta motorerna på 1,2 liter. Här tror man att det ska räcka med en uppgradering av styrprogrammet men arbetet är inte klart. Om KBA godkänner styrprogrammet till 2,0-liters dieslarna kan arbetet inledas i december i år och då börjar bilägarna kallas till verkstad.

 

• Du kan läsa mer om Dieselgate på vår samlingssida om Volkswagens dieselfusk.

 

VW är klara – så här ska avgasfusket tas bort
Merparten av dieselmotorerna kan åtgärdas med en programuppdatering av motorstyrningen. Men för 1,6-liters TDI måste sannolikt både spridare och katalysator (pilen) bytas ut. De åtgärder som tyska KBA godkänner slussas automatiskt ut på övriga länder i EU.
Annons
Annons
Rulla till toppen