McLaren P1 mot LaFerrari och Porsche 918

Den heliga treenigheten möts en sista gång för att bevisa vem som är snabbast 0–300 km/h. Hybridsupersportbilarna McLaren P1, Ferrari LaFerrari och Porsche 918 Spyder ger järnet och vinnaren överraskar. Kan du gissa vilken bil som är snabbast?
Annons

Vi har sett två avsnitt från produktionsbolaget ”Supercar Driver” med ett fristående test av McLaren P1, Ferrari LaFerrari och Porsche 918 Spyder. Det är första gången som alla tre kunnat mätas mot varandra, utan inblandning av respektive biltillverkare. Nu är det dags för det tredje avsnittet där bilar ska få sträcka ut ordentligt längs en lång flygraka – vem är snabbast till 300 km/h?

I första avsnittet från SuperCar Driver fick vi se hur BTCC-föraren Matt Jackson körde de tre värstingarna runt Silverstones F1-bana. En mycket jämn uppgörelse där förhållanden på banan förmodligen var mer utslagsgivande än de inbördes skillnaderna. Runt Silverstone visade sig McLaren P1 vara marginellt snabbare med en varvtid på 58,24 sekunder. Bara några tiondelar bättre än Porsche 918 Spyder med 58,47 och LaFerrarins varvtid på 58,58.

I det andra avsnittet från SuperCar Driver var det dags att testa McLaren P1, Ferrari LaFerrari och Porsche 918 Spyder rakt fram – på dragstrippen. Distansen 402 meter är rätt kort för de här tre bilarna och utslagsgivande blev drivgreppet.

Trots att Porsche 918 Spyder – med Weissach Package i det här fallet – är den effektsvagaste och klart tyngsta bilen i gänget var den kvickast på kvartsmilen med tiden 10,65 sekunder. Och det ska sägas direkt att en äkta 10-sekunders, gatlegal produktionsbil är oerhört imponerande! Ytterst få bilmodeller i standardskick är kapabla till att ”komma ner på 10:or” på strippen. Porschen blev bäst, tack vare förmågan att fördela kraften via alla fyra hjulen.

McLaren P1 har nackdelen att leverera all effekt via bakhjulen men är ändå oerhört snabb med tiden 10,90 på strippen. McLaren P1 hade också snabbaste sluthastigheten med 234 km/h. En blinkning senare hittar vi den ”slöaste” bilen i gänget, Ferrari LaFerrari, som körde på 11,21 sekunder.

 

I det här tredje och avslutande avsnittet från SuperCar Driver har man flyttat bilarna till den berömda Bruntingthorpe-anläggningen. Här har många sportbilsevent arrangerats och platsen används flitigt när de brittiska produktionsbolagen ska spela in TV-program.

Spoilervarning! Ni som inte vill veta hur utmaningen 0–300 km/h gick mellan McLaren P1, Ferrari LaFerrari och Porsche 918 Spyder ska sluta läsa här och nu. Flytta istället blicken upp till övre delen av sidan och se filmen.

Övriga kan fortsätta att läsa. Som vi ser i filmen blir inte starten perfekt synkroniserad och det gör inledningen av kraftmätningen lite missvisande. Men när bilarna får upp farten blir det tydligt att Porschen drar nytta av fyrhjulsdriften och är snabbast i alla ”normala” hastigheter. Det är först när nålen passerat 240 km/h som McLaren P1 hinner ikapp Porsche 918 Spyder.

Men i intervallet 250–300 km/h är McLaren P1 helt klart snabbast, förmodligen en kombination av både lågt luftmotstånd och högre toppeffekt. I höga hastigheter är det hästkrafterna som fäller avgörandet.

McLaren P1 är kvickast till 300 km/h på 20,11 sekunder, Ferrari LaFerrari är nästan tre sekunder efter med 22,95 sekunder och i mitten hittar vi Porsche 918 Spyder med tiden 21,99 sekunder. Det ska återigen betonas att det här testet har utförts utan inblandning från av någon av de tre biltillverkarna. Därför kan siffrorna skilja sig från när andra produktionsbolag eller tidningar testar den heliga treenigheten.

Man kan också notera att siffrorna är långt från vad tillverkarna själva hävdar, Ferrari uppger till exempel 15 sekunder för intervallet 0–300 km/h. Porsche uppger 19,9 sekunder 0–300 km/h för 918 Spyder, McLaren har använt siffran 16,5 sekunder för samma intervall. En förklaring som kan bidra i sammanhanget är att landningsbanan i Bruntingthorpe uppges luta två grader.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen