Låter din Volvo XC90 trist? Skaffa trim och V8-ljud!

Tyska Volvotunern Heico Sportiv presenterar ett nytt "Bodykit" för de som vill göra sin XC90 mera personlig. Motortrim med fler hästar finns nu till både D5- och T6-modellerna. Mest oväntat är att Heico nu också erbjuder ett nytt sportavgassystem som kan skapa V8-ljud ur ändrören!
Annons

De som tycker det blir allt svårare att hitta sin XC90 bland alla andra som står utanför skolan eller stormarknaden har nu fått nya möjligheter. Tyska Volvotunern Heico Sportiv visar på Essen Motor Show upp ett nytt ”Bodykit” som ger front och akter ett lite annorlunda utseende. 22-tumsfälgar med 285/35R22-däck gör också sitt till.

Motortrim till dieselmotorn D5 har funnits förut från Heico och det ger 25 hästar extra och vridmomentkurva som ökar med 70 Nm. Heico kompletterar det med en ny sats för bensinmotorn T6 som ökar toppeffekten från 320 till 340 hk, vridmomentet hoppar upp från 400 till maximala 470 Nm.

Med nya bensintrimmet till XC90 T6 går det att kapa en sekund i intervallet 0–100 km/h och Heico uppger att man klockat stora XC90 för 6,8 sekunder och toppat 230 km/h. Motortrimmet är förbundet med en garanti på fem år och/eller 15.000 mil, det förändrar inte avgasnivåerna i EU6-cykeln.

 

Låter din Volvo XC90 trist? Skaffa trim och V8-ljud!
Pilen pekar på högtalaren som sitter inbyggd i avgassystemet. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

En annan nyhet från Heico är ett sportavgassystem med extra högtalare, som sitter kopplad till slutrören i systemet. Tekniken är som de flesta redan vet inte helt ny, den används bland annat på BMW i8 och Audi RS 6 för att ge motorerna den rätta ljudkaraktären (Audi maskerar cylinderavstängningen och BMW förbättrar sången i trepipen). Den här tekniken ska inte förväxlas med konstgjort motorljud som skapas i högtalarna interiört.

Heico Sportiv kallar funktionen i sitt nya sportavgassystem för ”Selected Sound” och det skapar ett motorljud som ska likna en relativt stor V8. I normalläget startar ljudförbättringen i samma sekund som motorn går igång men används sedan inte på tomgång. I hastighetsintervallet 1–50 km/h är Selected Sound aktivt men försvinner under 50–65 km/h (av lagmässiga skäl), för att sedan återigen aktiveras över 65 km/h.

Det virtuella V8-ljudet som skapas i sportavgassystemet hämtar sin information från motorstyrningen där man tar data om varvtal, trottelöppning och hastighet. V8-ljudet går att välja till och ta bort via Volvos menysystem. Hur det låter på XC90 kan ni lyssna på i filmklippet upptill på sidan, nedtill finns ett exempel för XC60.

Låter din Volvo XC90 trist? Skaffa trim och V8-ljud!
Heico har motortrim med fler hästar och högre vridmoment till både D5- och T6-modellerna. Och V8-ljud! KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Låter din Volvo XC90 trist? Skaffa trim och V8-ljud!
Med 22-tumsfälgar och lågprofildäck får XC90 ett annorlunda utseende. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Låter din Volvo XC90 trist? Skaffa trim och V8-ljud!
Exteriörförändringarna från Heico är ganska diskreta, vilket många säkert är tacksamma för. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen