Volvo är mycket nära sin drömgräns

Allt pekar mot att Volvo Cars kommer nära och kanske förbi sin drömgräns på en halv miljon sålda bilar under ett år. Med tre fabriker i Kina, två i Europa och om några år även en fabrik i USA är Volvo redo att ta sig an nästa mål – 800.000 bilar år 2020.
Annons

Trots en brutal inbromsning på den kinesiska marknaden säljer Volvo Cars bilar som aldrig förr. När Volvo i augusti redovisade första halvåret 2015 pekade det mesta uppåt och vd Håkan Samuelsson förväntade sig en bra fortsättning på året:

”För helåret 2015 väntar vi oss en väsentlig ökning av vinsten,” sa Håkan Samuelsson. ”Allt pekar mot ett mycket bra tredje kvartal, då märks försäljningen av XC90 på allvar.”

Den prognosen verkar slå in och rekordåret 2014 – då Volvo Cars sålde 465.866 bilar – passeras med råge. Det är inte bara nya Volvo XC90 som går bra, och nu äntligen nått USA med full kraft, utan det är den ”gamla godingen” XC60 som fortsätter att vara Volvos bästsäljare.

Årets två sista försäljningsmånader avgör om Volvo kan passera sin drömgräns en halv miljon bilar. Om inte så gör man utan tvekan det nästa år.

Med tre fabriker i Kina, två i Europa och en fabrik i USA under byggnation har Volvo utökat sin kapacitet rejält. Som vi berättat förut har Volvo flyttat S60 till Gent där man också bygger Volvo V40, V40 Cross Country och S60 Cross Country samt storsäljaren XC60.

Torslandaverken byggs Volvo V60 och V60 Cross Country, V70, XC70, S80 och nya XC90. I Volvos tre fabriker i Kina byggs XC90 Classic, S80L, S60L och XC60. Vad som ska byggas i den blivande fabriken i USA är inte officiellt men sannolikt blir det en sedanmodell (S90 och/eller nästa S60) och förmodligen även nästa generation XC60.

Nya sedanmodellen Volvo S90 ska för övrigt premiärvisas på onsdag i nästa vecka, 2 december, vid ett specialevent i Göteborg. Givetvis är vi på plats och berättar om den nya S90 som blir så viktig i USA och Kina. Volvo ska även bygga en lyxig, förlängd version med namnet S90L.

På fyra år ska Volvo lansera 14 nya bilmodeller, det har vi berättat om förut. Det innebär att nya SPA-plattformen används till S90, V90, XC90, XC60, S60 och V90. För de mindre modellerna används CMA-plattformen och den blir ”bygglåda” för nya V40 – som presenteras redan 2017 – samt S40 och inte minst nykomlingen XC40. Den sistnämnda väntas bli mycket viktig på flertalet marknader och kan kanske knuffa ner XC60 från kungatronen.

Med alla dessa nya modeller är Volvo Cars redo att ta sig an nästa försäljningsmål – 800.000 bilar år 2020. Ett ambitiöst mål som förmodligen kräver att Kina tar rejäl fart igen. Men helt omöjligt är det inte då Volvo har bytt ut samtliga modeller och kan erbjuda fler laddhybrider och även renodlade elbilar.

Volvo är mycket nära sin drömgräns
Volvo XC90 må vara viktig men ännu viktigare är nästa generation XC60. Illustration: Radovan Varicak/Motor Forecast.
Volvo är mycket nära sin drömgräns
Volvo lever på sina XC-modeller och givetvis kommer det en XC40 också. Illustration: Radovan Varicak/Motor Forecast.
Annons
Annons
Rulla till toppen