Golf GTI Clubsport provkörd: ”Stort wow!”

Jens Trulsson har kört två timmar på bana med nya VW Golf GTI Clubsport. "Av alla nya hot hatches är GTI Clubsport min favorit", säger han.
Annons

Golf GTI Clubsport provkörd:
Jens Trulsson har provkört Golf GTI Clubsport. ”En jubileums-GTI med stort wow”, säger han.

Hej Jens, du är i Portugal, vad gör du där?
”Ja, jag fick två timmar på bana med nya VW Golf GTI Clubsport. En jubileumsmodell som firar att Golf GTI fyller 40 år 2016.” 

Det låter skoj.
”Verkligen. Att man kan ha så roligt i en Golf är rätt spektakulärt. Jag hade ju redan tidigare en preferens för GTI före Golf R eftersom jag tycker den förra känns lättare och smidigare. Trots ett underskott på kraft. Nya GTI Clubsport skjuter dock till nya höjder.”

Det låter härligt. Hur är den att köra?
”Helt suverän! Snacka om en bil som smickrar föraren. Nya dämpare, omarbetad styrning och mer downforce ger en mycket stabil bil som helt saknar understyrning. Ganska otroligt. Speciellt höghastighetsstabiliteten är fenomenal! Av alla nya hot hatches är GTI Clubsport min favorit.”

När är den aktuell i Sverige och vad kommer den att kosta?
”Priset lär hamna runt 350 000 kronor och landar då mitt emellan Golf GTI och Golf R. Försäljning blir aktuell först till sommaren 2016.”

• En längre provkörningsrapport av VW Golf GTI Clubsport i auto motor & sport nr 1-2016.

• Glöm inte att gilla auto motor & sport på Instagram. Där kan du se en film från provkörningen av VW Golf GTI Clubsport.

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Golf GTI Clubsport provkörd:

Annons
Annons
Rulla till toppen