Jay Leno kör ”The Rambo Lambo” – Lamborghini LM002

När det kommer till häftiga suvmodeller finns det inget som klår Lamborghini LM002 – åtminstone inte i ett historiskt perspektiv. "The Rambo Lambo" var den ultimata bilen för lyxlirarna på 80-talet med sin 450 hk starka V12-motor, lånad från Countach. Än idag är Lamborghini LM002 en bil som imponerar och Jay Leno får reda på spännande detaljer.

De yngre läsarna på den här sajten som tycker att Range Rover, Porsche och Mercedes bygger de tuffaste suvmodellerna har kanske ingen aning. Vilket är helt okej. Men nu säger vi det så att ni vet i framtiden: det finns inget på denna jord som är coolare än en Lamborghini LM002 – "The Rambo Lambo"!

I början av 80-talet satt det många bilder av Lamborghini Countach på pojkrumsväggarna runt om i världen. Tanken att ta V12-motorn i Countach och bygga en suv var helt absurd, men det var precis det som Lamborghini gjorde. Bilen fick fyrhjulsdrift, givetvis, och LM002 var Lamborghinis första fyrhjulsdrivna modell. Vilket är passande, nu när Lamborghini snart ska tillföra en tredje bilmodell i fabriken i Sant'Agata Bolognese.

Programledaren och bilnörden Jay Leno känner förstås till historien kring Lamborghini LM002. I det här filmklippet presenterar han en nyrenoverad bil från Franco's European, visad av Damiano Barbuscia. Skicket är som hos en ny bil och de finns en del förbättringar som avviker från originalskick, men i stora delar är den här bilen som den såg ut som ny under slutet av 80-talet.

Idag förknippar vi alla motorstarka suvmodeller med automatlåda. Men Lamborghini LM002 hade en manuell, femväxlad låda från ZF med rejält tungtrampad koppling. "The Rambo Lambo", som bilen även kallades, lånade V12-motorn från Countach på 5,2 liter och 450 hk.

Om man är riktigt snäll så går det att få ner förbrukningen till 12 mpg, alltså 19,6 l/100 km. Bränsletank fanns i några olika versioner och den största var på 290 (!) liter, vilket behövdes om man inte skulle behöva tanka flera gånger varje timme. De specialgjorda däcken kostar 4.300 dollar i USA, alltså nära 40.000 kronor, styck! Originaldäcken som sitter på det här exemplaret har förstärkning i Kevlar för att klara splitter och steniga vägar.

Under provturen berömmer Jay Leno komforten och att man ser bra, sitter högt med stora fönster. Jay fingrar på klockan i instrumentbrädan, som lär ha varit ett tillval för 10.000 dollar (från Diablo). Allt i inredningen är klätt i skinn, med undantag av några detaljer i kolfiber (som lagts till i efterhand).

Och för alla er som undrar, så vad hände med föregångaren – LM001? Finns det en LM002 borde det finnas en LM001. Jodå, det fanns en LM001 och det var ett mittmotorkoncept (!) som Lamborghini visade upp på Genèvesalongen 1981, för övrigt samma bilshow då man premiärvisade sportbilen Jalpa. LM001 blev aldrig verklighet men den (lite) mera sansade LM002 blev serieproducerad under sju år.

Det byggdes endast 328 exemplar av Lamborghini LM002 mellan 1986–1993 och de är idag – som alla förstår – samlarbilar med en prislapp som bara kan gå på ett håll (uppåt). Några få exemplar av LM002 utrustades med Lamborghinis marinmotor på 7,2 liter och cirka 650 hk. Skulle en av dessa hamna på en bilauktion så blir det ett nytt prisrekord.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Håller med – The Rambo Lambo är den häftigaste suv man kan ha!
128
19