Audi letar skyldiga – två ingenjörer avstängda efter V6-avgasfusk

I det längsta förnekade Audi att 3,0 V6 TDI hade något avgasfusk men i början på veckan kom bekräftelsen att så är fallet. I jakten på de skyldiga har Audi hittat två ingenjörer som stängts av från sina arbetsplatser. Audichefen Rupert Stadler uppmanas nu att påskynda utredningen kring avgasfusket – oavsett hur många höga chefer som kan vara inblandade.

Audi letar skyldiga – två ingenjörer avstängda efter V6-avgasfusk
Audichefen Rupert Stadler har press på sig att snabbt bringa klarhet i vad som hände när även V6-motorerna fick avgasfusk.

I måndags skickade Audi AG i USA ut ett pressmeddelande att man hittat programvara i motorstyrningen till 3,0 V6 TDI som amerikanska myndigheter klassar som olaglig. Det innebär att 85.000 bilar i USA från Audi, Porsche och Volkswagen ska återkallas för att ta bort avgasfusket och uppgradera motorstyrningen.

Beskedet var mycket besvärande för Audi då man i det längsta hävdat att det endast var de fyrcylindriga 2,0 TDI-motorerna som hade avgasfusk – inte V6:orna.

När jakten på syndabockar inleddes hos Audi vet vi inte men nyhetsbyrån Reuters citerar interna källor som berättat att två ingenjörer "suspenderats" i onsdags, vilket innebär att de inte är avskedade men tills vidare avstängda från sina arbetsplatser i väntan på att utredningen ska bli klar.

Audi har hittills kunnat "skylla på" Volkswagen och hålla avgasskandalen på armlängds avstånd. Men nu står det alltså klart att även Audis ingenjörer programmerade styrsystemet till att identifiera den amerikanska testproceduren och då ställa om motorn till extra låga avgasutsläpp.

Avslöjandet sätter press på Audichefen Rupert Stadler att bringa klarhet i vad som hänt. I veckan satte fackföreningschefen Peter Mosch extra press på Stadler och sa att Audis vd måste "sätta fart på utredningen, utan hänsyn till vilka som kan vara inblandade".

Det uttalandet kan ju tolkas som att även högt uppsatta chefer hos Audi kände till avgasfusket på 3,0 V6 TDI i sitt amerikanska utförande. Inom VW Group är det sex högre chefer som blivit "arbetsbefriade" i väntan på den internutredning som pågår.

Rupert Stadlers svar till Peter Mosch är det som står på spel nu är att hitta sanningen "… och jag kommer inte att sluta leta förrän alla fakta är på bordet."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

De som fuskat med avgastest borde få fängelse för brott mot miljölagarna!
175
186