Mercedes GLC ska byggas i Finland

Fabrikerna går för fulla treskift i Tyskland och Mercedes behöver extra kapacitet. Från och med 2017 ska därför Valmet Automotive i Finland börja producera den nya suvmodellen Mercedes GLC. Made in Germany blir alltså Made in Finland istället.
Annons

Mercedes storsatsar på suvmodeller och som vi berättat tidigare har koncernchefens Dieter Zetsche sagt att ”Mercedes ska ha minst en suv i varje segment.” En del av den här strategin är att justera modellnamnen och i somras lanserades nya suvmodellen Mercedes GLC, ersättaren till GLK.

Uttrycket ”Made in Germany” klingar stolt hos tyskarna och många kunder har stort förtroende för tysk teknik. Men när det gäller bilindustrin kan man aldrig vara tvärsäker när det gäller exakt var en modell har byggts. De flesta av Mercedes suvmodeller byggs till exempel i den stora, amerikanska fabriken i Tuscaloosa, Alabama.

Nya GLC byggs däremot i Tyskland, i Mercedes fabrik i Bremen. I Bremen kör man numera i fulla tre skift, vilket för övrigt gäller i nästan alla Mercedes tyska fabriker. GLC ska byggas i högerstyrt utförande, något som GLK aldrig gjorde, och blir därmed anpassad till marknader som Storbritannien, Sydafrika, Australien och Japan.

För att hitta mer kapacitet har Mercedes anlitat Valmet Automotive i Finland. Där byggs sedan 2013 Mercedes A-klass och när kontraktet skrevs under siktade man på en produktion på 100.000 bilar i Finland 2013–2016. Från och med 2017 ska Valmet istället bygga GLC åt Mercedes och produktionstakten blir densamma.

De som kan sin bilhistorik vet att Valmet Automotive varit verksamma i decennier och byggt bilar till bland annat Saab, Fisker, Porsche och nu Mercedes.

Annons
Annons
Rulla till toppen