A8 utan Q
En lyxbil med framhjulsdrift? Javisst! Instegsversionerna av Audi A8 har ändå aldrig handlat om maximal prestanda utan snarare om värdig expresstransport till ett extremt viktigt möte.
Genom de olika generationerna har Audi A8 funnits med framhjulsdrift tillsammans med både bensin- och dieseldrivna V6-motorer. Men den har också funnits med framhjulsdrift i V8-versionen A8 3,7 med 260 hästar och i hybridmodellen med 2,0-liters turbomotor.
Många av dem har också funnits i långt utförande.
Konstigaste konceptet?
Audi experimenterade med en wankelmotor i lilla A1 i form av konceptbilen A1 E-tron. Wankelmotorn kompletteras med en elmotor – detta är alltså en elwankelhybrid!
Racelimousin med träpaneler
Audi utvecklade en särskild DTM-racingversion av V8-modellen med 420 hästar (senare 462) och sexväxlad manuell låda. Audi V8 var flera hundra kilo tyngre än konkurrenterna – bland andra Mercedes 190 och BMW M3 – men den var ändå riktigt snabb, och det läckraste var att Audi V8 hade träpaneler och skinnklädseln på insidan av dörrarna fick vara kvar från produktionsbilen!
Trecylindrigt med 230 Nm!
Svenska köpare som ville ha en Audi A2 med dieselmotor hade bara ett alternativ att välja på, en trecylindrig motor med 75 hästkrafter. Men nere på kontinenten kunde köparna välja en 90-hästarsvariant – en riktigt udda fågel.
Den hade omarbetade turboaggregat och ett vridmoment på hela 230 Nm – en riktig prestandadiesel i lilla och lätta A2. Dessutom var ljudet från den trecylindriga dieseln riktigt häftigt. Vi lovar!
Hybridföregångaren
Hybridbilar är verkligen inget nytt påhitt – Audi utvecklade redan 1989 konceptbilen Duo, som var en Audi 100 med en femcylindrig bensinmotor på 136 hästkrafter som drev framhjulen och en elmotor på tolv hästkrafter som drev bakhjulen.
Den följdes av ytterligare två Audi Duo, baserade på nästa generation Audi 100 och första generationen Audi A4.
Smygvisning av aluminiumtekniken
Här är en annan konceptbil som definitivt ska finnas med på listan: Audi Quattro Spyder med mittmonterad V6-motor och fyrhjulsdrift. Karossen hade en hel del aluminiumpaneler för att sänka vikten och targatak.
Bara några veckor senare kom konceptbilen Avus (på bilden) som byggde på samma tema men som dessutom hade spegelfinish, mittmonterad W12-motor, toppfart på över 330 km/h. Framför allt hade den Audis ”space frame” i aluminium vilket senare skulle dyka upp på A2 och A8.
Holländsk snik-A7
Behövs det verkligen en superstark motor i Audi A7? Kanske inte. Holländska köpare kan nu köpa en bensindriven A7 1,8 TFSI S-tronic med 190 hästkrafter och 320 Nm för 520.000 kronor, vilket är 47.000 kronor mindre än den starkare 2,0 TFSI-motorn. Och då klarar 190-hästarsmodellen ändå av 0–100 km/h på 8,2 sekunder.
Audi med Mercedesmotor
Audi Super 90 – smaka på det namnet! Det här var den starkaste versionen av Audi 70 med en 1,7-litersmotor som utvecklades av DKW, som då ägdes av Mercedes. I annonserna skröt Audi om accelerationen (0–60 mph på elva sekunder) och att framhjulsdriften skulle ge bättre köregenskaper.
”Om du skulle bygga en sportsedan och fick Mercedes att utveckla motorn, Porsche synkringarna och Volkswagen fjädringen – hur skulle den prestera? Oslagbart”, skrev Audi i annonsen.
Bäst av allt? Den fanns som kombi!
Dåtidens superkombi
Audi 200 skulle vara en lyxigare version av 100 och toppmodellen var föregångare till dagens S4 och S6. En riktig superkombi där värstingversionen, Audi 200 Avant Turbo Quattro 20V hade 220 hästkrafter.
Audi 200 Quattro kördes en hel del i olika rallytävlingar, bland annat Safarirallyt och Monte Carlo-rallyt. Och James Bond körde ett exemplar i The Living Daylights 1987.
Men vad är detta…?
Vi avslutar listan med Audi Rosemeyer. Om den här konceptbilen från 2000 är snygg eller inte är väl upp till var och en men tekniken är det inget fel på: mittmonterad W16-motor på 710 hästkrafter! Känns det igen? Jodå, detta var en försmak på Bugatti Veyron.