Porsche 911 Turbo får 20 hk extra och pris över två miljoner

Även Porsche 911 Turbo och Turbo S får ett ansiktslyft med 20 hk extra och väsentligt bättre prestanda. 0–100 km/h kryper under tre sekunder och toppfarten anges till 330 km/h. Lyftet innebär också att dyraste versionen får en prislapp över två miljoner kronor.

Det finns de som på fullt allvar hävdar att Porsche 911 Turbo är världens bästa bil. Att kombinera Turbons brutala prestanda, praktiska fyrhjulsdrift för alla årstider och möjlighet att korsa kontinenten som en äkta GT-kryssare blir till en svårslagen mix. Prova en gång och du är fast.

Kan då denna "perfekta bil" förbättras? Jodå, Porsche nöjer sig förstås inte med sakernas tillstånd utan erbjuder nu ett ansiktslyft av de fyra versionerna 911 Turbo Coupé, 911 Turbo S Coupé, 911 Turbo Cabriolet och 911 Turbo S Cabriolet.

Turbomotorn på 3,8 liter har uppgraderats med nytt insug, nya spridare, högre bränsletryck och större kompressordel i de dubbla turboaggregaten. Precis som tidigare har 911 Turbo variabel turbogeometri, något som Porsche är ensamma om hos bensinmotorer. En ny funktion är "Dynamic Boost" som innebär att bränsleinsprutningen stängs av när föraren släpper upp på gaspedalen, men trottelspjället förblir öppet för att hålla turbon uppe i varv. Det gör att gasresponsen förbättras och den här funktionen blir mer påtaglig när föraren väljer Sport eller Sport Plus på den nya GT-ratten (liknande Porsche 918 Spyder). Förbättringarna innebär 20 hk extra för alla fyra versionerna av 911 Turbo.

Tidigare hade 911 Turbo S 560 hk och gjorde 0–100 km/h på 3,1 sekunder, med Sport Plus paketet. Toppfarten angavs till 318 km/h. Med 20 hk extra och toppeffekten därmed höjd till 580 hk borde det inte vara så stora skillnader, men nu anger Porsche 0–100 tiden till endast 2,9 sekunder för 911 Turbo S Coupé och toppfarten är höjd till 330 km/h.

Porsche 911 Turbo (utan S) får nu toppeffekten 540 hk och accelerationen 0–100 km/h går på 3,0 sekunder, toppfarten anges till 320 km/h. Nya 911 Turbo är alltså kvickare och snabbare än "gamla" 911 Turbo S.

Trots förbättrade prestanda har Porsche lyckats sänka förbrukningen på 911 Turbo. För de tv Coupémodellerna anges förbrukningen enligt EU-cykeln till 9,1 l/100 km och för de något tyngre Cabriolet-bröderna blir den siffran höjd till 9,3 l/100 km. Det är 0,6 liter mindre än förut.

Precis som hos 911 Carrera har Porsche 911 Turbo de elektroniskt styrda PASM-stötdämparna som standard. En nyhet är att Sport Chrono-paketet numera också är standard på 911 Turbo. En nyhet i Sport Chrono-paketet är en ny knapp med beteckningen "Sport Response", viket innebär att bilen ger optimal acceleration i upp till 20 sekunder – användbart till exempel vid en omkörning.

Bland övriga skillnader kan nämnas att Porsche 911 Turbo S får det mesta i katalogen som standard, däribland PCCB keramiska bromsar och de aktiva krängningshämmarna som Porsche döpt till PDCC. Det går numera även att välja till ett system som tillfälligt i lägre hastigheter kan lyfta upp fronten 40 millimeter.

Tittar vi på utsidan så är det små förändringar för ansiktslyftet av 911 Turbo och de liknar i allt väsentligt de som kom hos 911 Carrera. Entusiasterna noterar att de smidda fälgarna med centrummutter numera har sju ekrar istället för tio. 911 Turbo har en halv tum bredare fälgar, samma som Turbo S, vilket innebär 9x20 tum fram och 11,5x20 tum bak.

På insidan hittar vi givetvis Porsches nya infotainmentsystem PCM med pekskärm och en mängd nya funktioner, samma som hos 911 Carrera. Bose ljudsystem är standard på 911 Turbo, Burmester-system är tillval. Porsche 911 Turbo ska lanseras i slutet av januari 2016 och priserna i Sverige börjar vid:

Porsche 911 Turbo: 1.660.000 kronor

Porsche 911 Turbo S: 1.924.000 kronor

Porsche 911 Turbo Cabriolet: 1.781.000 kronor

Porsche 911 Turbo S Cabriolet: 2.045.000 kronor

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Bland alla 911-modellerna så är Turbo min absoluta favorit!
159
58