VTI: Dubbdäck försämras mest – men är ändå bäst på is

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har undersökt hur väggreppet försämras på vinterdäck när de slits. Dubbade vinterdäck försämrades mest, men de var ändå överlägsna de dubbfria nordiska däcken. De centraleuropeiska, dubbfria däcken var däremot sämst och närmade sig samma nivå som sommardäck!

VTI: Dubbdäck försämras mest – men är ändå bäst på is
Vinterväglaget kan skifta kraftigt, från blöt asfalt till snö och kanske även is. Foto: VTI/Hejdlösa Bilder

Mattias Hjort, forskningsledare på VTI

Att däck och framför allt vinterdäck presterar sämre när de blir slitna vet vi. Men hur mycket sämre blir vinterdäck när de åldrats och slitits? VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, beslöt sig för att testa hur stora skillnaderna är mellan nytt och slitet.

VTI samlade ihop 27 nya och 50 begagnade vinterdäck. Slitaget var relativt måttligt på vinterdäcken, mönsterdjupet mättes till fem–sju år och genomsnittsåldern var 5,5 år.

Som brukligt är – även när biltidningar testar vinterdäck – delades vinterdäcken upp i tre kategorier: dubbade däck, dubbfria vinterdäck och centraleuropeiska dubbfria däck. De sistnämnda brukar även kallas mellaneuropeiska dubbfria däck eller europeiska dubbfria däck. Ibland används även begreppet friktionsdäck för dubbfria däck, men egentligen är alla vinterdäck beroende av friktion så helt korrekt är det inte.

I korthet kan man säga att de slitna dubbdäcken tappade mest i prestanda jämfört med när de var nya. Men på is var försämringen inte större än att dubbdäcken ändå presterade bättre än de dubbfria nordiska däcken.

"Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent," säger Mattias Hjort som är forskningsledare på VTI. "Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck."

Men den stora skillnaden upptäcktes mellan de två typerna av dubbfria däck. De dubbfria nordiska däcken är klart bättre än den europeiska.

"De slitna europeiska vinterdäcken har överlag riktigt dåligt isgrepp och presterar till och med i nivå med de två testade sommardäcken," säger Mattias Hjort.

Testerna visar att även rejält slitna dubbdäck presterar markant bättre än helt nya dubbfria vinterdäck på riktigt hala isunderlag. Men på snö minskar skillnaderna mellan de två nordiska däcktyperna, dubbfria har generellt något bättre snögrepp än dubbdäcken. De slitna, europeiska dubbfria däcken utmärker sig med ett klart sämre grepp på snö.

En annan viktig iakttagelse som VTI gjorde var att premiumdäck, från de större och mera välkända däcktillverkarna, presterade bättre än budgetdäcken. Detta gällde såväl nya som slitna däck. VTI-rapporten om slitna vinterdäck går att ladda hem på den här länken (klicka).

Vad säger ni läsare, är VTI-rapporten en bekräftelse på det som ni själva upplevt? Eller har ni andra erfarenheter? Fältet för kommentarer står till ert förfogande och glöm inte att tipsa polarna om vilka däck de bör välja.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Efter den här VTI-rapporten köper jag inget annat än dubbdäck!
90
87