Det är dags att damma av gamla uttrycket ”vind i seglen” och gratulera Volvo Cars till den bästa försäljningsmånaden någonsin. Under november levererades 49.055 bilar globalt, en ökning med fantastiska 26 procent.
Mest glädjande är att nya XC90 äntligen har fått in kunderna hos de amerikanska Volvohandlarna. Ökningen jämfört med november 2014 är otroliga 90,5 procent, från 3.623 sålda bilar till 6.903 under november 2015. Under årets elva första månader har Volvo Cars ökat med 18 procent i USA.
Den kinesiska marknaden är mycket trög och Volvos ursprungliga prognos som sa fyra-fem procent ökning under 2015 kommer inte att infrias. Däremot var november en positiv månad även i Kina med en ökning på 15,8 procent.
Totalt sett har Volvo hittills i år sålt 441.002 bilar globalt och när även december räknas in hamnar helåret 2015 snubblande nära drömgränsen en halv miljon bilar.
Även i Sverige går det bra för Volvo Cars. November månad blev den bästa någonsin i Sverige när det gäller bilförsäljning med en marknad som ökade 21 procent. Volvo ökade med 39 procent och överträffade därmed marknaden rejält, svenskarnas favoriter är fortfarande V70 och XC70 med 3.047 registreringar.
”Vi är förstås väldigt glada över svenskarnas förtroende för Volvo som gjort att vi under november ökat nästan dubbelt så mycket som marknaden,” säger Jessica Span som är försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige. ”Det är fantastiskt att Volvo V70/XC70 fortsatt är så eftertraktade och även att Volvo XC60 ökat kraftigt under året. Den samlade orderboken är nu välfylld inför 2016.”
Men Volvo kan inte luta sig tillbaka och njuta av framgångarna. Lanseringen av nya modeller fortsätter i rasande fart, på fyra år ska Volvo lansera 14 nya bilmodeller. Idag, onsdag 2 december klockan 15:30, premiärvisar Volvo nya sedanmodellen S90 i Göteborg och auto motor & sport är givetvis på plats.
Efter Volvo S90 följer kombimodellen V90 och den förhöjda versionen V90 Cross Country. I Kina och USA kan vi förvänta oss en förlängd version av S90, en S90L med gott om lyx. Därefter är välbehövligt generationsskifte för storsäljaren XC60, som även den bygger på Volvos tänjbara SPA-plattform. Sedanmodellen S60 och kombin V90 delar samma tekniska bygglåda.
Nästa generation V40 ska lanseras 2017, vilket innebär att nuvarande generationen står inför en kort livscykel på bara fem år (lanserades sommaren 2012). V40 är för övrigt den sista Volvomodellen som delar komponenter med Ford. Men även här blir bilarna allt mera ”svenska” med fler motoralternativ från den egenutvecklade VEA-familjen.
Nya Volvo V40 delar arkitektur (plattform) med kommande Geely-modeller för den kinesiska marknaden och med tanke på hur viktiga suvmodellerna är kan vi förvänta oss en XC40 också – en av de 14 bilmodellerna som utlovats. Även nya V40 kan byggas med förlängt axelavstånd för att exempelvis bättre passa amerikanerna.
Varje år under de kommande tre–fyra åren ska Volvo lansera två nya hybridmodeller. Det blir uteslutande laddhybrider och en kombination av bensinmotor och elmotorer, inga dieslar. Trenden mot att svänga bort från dieslar har inletts i Europa och i Kina, i USA och Ryssland är det bara bensinmotorer som är intressant.
November |
Januari – November |
||||||
2014 |
2015 |
Skillnad |
2014 |
2015 |
Skillnad |
||
Kina |
6 946 |
8 045 |
15,8% |
73 071 |
71 766 |
-1,8% |
|
USA |
3 623 |
6 903 |
90,5% |
51 451 |
60 706 |
18,0% |
|
Sverige |
5 718 |
8 164 |
42,8% |
55 092 |
62 119 |
12,8% |
|
Västeuropa |
15 783 |
18 482 |
17,1% |
163 283 |
173 598 |
6,3% |
|
Övriga |
6 871 |
7 461 |
8,6% |
75 924 |
72 813 |
-4,1% |
|
TOTALT |
38 941 |
49 055 |
26,0% |
418 821 |
441 002 |
5,3% |