Imponerande snål dieselmotor
Vi börjar jämförelsen med instegsmodellen i S90-programmet. Den heter D4 och har 190 hästkrafter. Förmodligen följer också de svagare varianterna D3 och D2 senare. Eftersom priserna för Volvo S90 inte är officiella har vi valt att inte ta med prisuppgifter för någon av modellerna.
Siffrorna gäller med tvåhjulsdrift och manuell låda.
Motor | Effekt | Vridmoment | 0–100 km/h | Förbrukning | Utsläpp |
Volvo S90 D4 | 190 hk | 400 Nm | 8,2 sek | 4,1 l/100 km | 109 g/km |
Audi A6 2,0 TDI Ultra | 190 hk | 400 Nm | 8,4 sek | 4,3 l/100 km | 113 g/km |
BMW 520d | 190 hk | 400 Nm | 7,9 sek | 4,3–4,7 l/100 km* | 114–124 g/km* |
Jaguar XF 2,0 i4D | 180 hk | 430 Nm | 8 sek | 4,3 l/100 km | 114 g/km |
Lexus GS 300h | 223 hk** | i u | 9,2 sek | 4,7 l/100 km | 109 g/km |
Mercedes E 220 Bluetec | 170 hk | 400 Nm | 8,6 sek | 4,4–4,9 l/100 km* | 115–127 g/km* |
*) Beroende på däckstorlek
**) Systemeffekt (bensinmotor+elmotor)
Mer kraft i D5 – men rår inte på Audi
Vi fortsätter med Volvo S90 D5 som numera har 235 hästkrafter och 480 Nm. Hos Audi valde vi den svagare V6-dieseln med 218 hästkrafter. Hos BMW är det närmare till 525d med 218 hästkrafter än till 530d med 258 hästkrafter. Jaguar XF och Lexus GS kommer inte med eftersom båda två är betydligt starkare: V6-dieselmotorn i Jaguar har 300 hästkrafter och Lexus GS 450h har en systemeffekt på 343 hästkrafter.
Siffrorna gäller med tvåhjulsdrift och automatlåda.
Motor | Effekt | Vridmoment | 0–100 km/h | Förbrukning | Utsläpp |
Volvo S90 D5 | 235 hk | 480 Nm | 7,3 sek | 5,1 l/100 km | 133 g/km |
Audi A6 3,0 TDI Quattro | 218 hk | 500 Nm | 6,6 sek | 5 l/100 km | 128 g/km |
BMW 525d | 218 hk | 450 Nm | 6,9 sek | 4,7–5 l/100 km* | 123–133 g/km* |
Mercedes E 300 Bluetec | 231 hk | 540 Nm | 7,1 sek | 5–5,3 l/100 km* | 133–139 g/km* |
Mercedes E 300 Bluetec Hybrid | 204 hk | 500 Nm | 7,1 sek | 3,8–4,1 l/100 km* | 99–109 g/km* |
*) Beroende på däckstorlek
Volvo ensam med bensinfyra
Bensinmodellen Volvo S90 T6 har en fyrcylindrig bensinmotor med både turbo och kompressor som inte behöver skämma för sig när det gäller effekt och prestanda. Men gångkulturen i konkurrenternas sexcylindriga motorer är fantastiskt mysig.
Siffrorna gäller med automatlåda. Jaguar och Lexus har enbart bakhjulsdrift.
Motor | Effekt | Vridmoment | 0–100 km/h | Förbrukning | Utsläpp |
Volvo S90 T6 AWD | 320 hk | 400 Nm | 5,8 sek | 7,3 l/100 km | 169 g/km |
Audi A6 3,0 TFSI Quattro | 333 hk | 440 Nm | 5,1 sek | 7,4 l/100 km | 172 g/km |
BMW 535i xDrive | 306 hk | 400 Nm | 5,6 sek | 7,6–8,1 l/100 km* | 178–188 g/km* |
Jaguar XF 3,0 V6 Supercharged | 340 hk | 450 Nm | 5,4 sek | 8,3 l/100 km | 198 g/km |
Lexus GS 450h | 343 hk | i u | 5,9 sek | 5,9 l/100 km | 137 g/km |
Mercedes E 400 4Matic | 333 hk | 480 Nm | 5,3 sek | 7,4–7,7 l/100 km* | 172–178 g/km* |
*) Beroende på däckstorlek
…och så laddhybridversionen
Volvo är ensam i klassen om att erbjuda en modell med laddhybridteknik, som kan laddas i ett uttag.
Motor | Effekt | Vridmoment | 0–100 km/h | Förbrukning | Utsläpp |
S90 T8 AWD | 407 hk* | 640 Nm* | 5,2 sek | 1,9 l/100 km | 44 g/km |
*) Högsta möjliga effekt och vridmoment som drivlinan kan ge vid vissa förhållanden.