V12-motor, 800 hk och eld ur avgasrören!

En V12-motor på 7,0 liter och 800 hk som sprutar ut eldsflammor från sina sidepipes? Vi pratar om Aston Martin Vulcan och den här filmen ska du se på med ljudet uppskruvat till max.
Annons

Som ni redan vet har Aston Martin beslutat sig för att bygga en liten, exklusiv serie på 24 exemplar av banbilen ”Vulcan”. Siffran är förstås ingen tillfällighet utan återspeglar Aston Martins många framgångar på Le Mans och 24-timmarsloppet där.

Begreppet ”banbil” är lite tänjbart då Aston Martin medvetet byggt in alla de detaljer som skulle behövas för att registrera Vulcan som en gatbil. Det lär inte gå i alla länder men i till exempel Storbritannien har man ganska generösa regler som gör det möjligt att gatregistrera specialbyggda bilar.

Aston Martin håller på att sälja Vulcan priset för är satt till 1,8 miljoner pund – cirka 23 miljoner kronor. De tilltänkta VIP-kunderna är inte många men kanske är Zlatan Ibrahimović en av de dessa Vi vet att Zlatan var intresserad av en One-77 när den lanserades för sex år sedan men det har varit svårt att lista ut vad han har i sitt garage, även om han till exempel setts köra sin Porsche 918 Spyder i Stockholm.

 

De 24 kunderna till Aston Martin Vulcan kommer att få en exklusiv VIP-behandling med körsimulator, personlig instruktör vid banträffarna och en successiv stegring av svårighetsnivån. Det kan nog behövas för V12-motorn på 7,0 liter sägs bli ”världens starkaste sugmotor” med en bit över 800 hk.

”Badkaret” i kolfiber är till viss del baserat på Aston Martin One-77 men 50 procent av komponenterna är nya. Axelavståndet på 2,8 meter är detsamma men Vulcan är hela 2,2 meter bred, två decimeter mer än One-77. Vikten sägs hamna kring 1.350 kilo. På 19-tumshjulen sitter Michelin-slicks som mäter 345/30-19 och tittar man in i fälgarna hittar man Brembo-bromsok och keramiska bromsar.

Kanske mest intressant är att designchefen Marek Reichman sagt att vi kan ser ett första exempel på en ny frontdesign i nya Vulcan. Det gamla, traditionella gapet får alltså ett nytt stuk även om inte allt är hugget i sten och det fortfarande finns utrymme att finslipa till nästa generation gatbilar från Aston Martin.

V12-motor, 800 hk och eld ur avgasrören!

V12-motor, 800 hk och eld ur avgasrören!

V12-motor, 800 hk och eld ur avgasrören!

V12-motor, 800 hk och eld ur avgasrören!

V12-motor, 800 hk och eld ur avgasrören!

V12-motor, 800 hk och eld ur avgasrören!

V12-motor, 800 hk och eld ur avgasrören!

Annons
Annons
Rulla till toppen