BMW-chefen: ”Elbilarna tar över efter dieslarna”

Dieselmotorer behövs för att uppnå CO2-kraven de närmaste åren, anser nytillträdde BMW-chefen Harald Krüger. Men de allt hårdare avgaskraven gör dieselmodellerna för dyra, samtidigt som elbilarna blir billigare – och då sker ett skifte.
Annons

Volkswagens avgasskandal har inte ”smittat” BMW:s dieselmodeller. De tester som gjorts i USA och Europa visar att BMW:s dieselmodeller har en konstruktion som uppfyller de avgasregler som gäller. Men det finns ändå lärdomar att dra, anser BMW-chefen Harald Krüger.

I en intervju med tyska tidningen Handelsblatt berättar Harald Krüger att dieselmodellerna är helt nödvändiga för att uppfylla de lägre CO2-nivåer som EU satt upp för 2021. Samtidigt förbereder sig EU-politikerna för strängare krav på NOx-utsläpp och från 2017 ska man även mäta avgaser under ”verklig körning”. Hur den avgasmätningen ska se ut är man inte överens om i detalj ännu men helt klart blir det tuffare för biltillverkarna att uppnå kraven.

Dieselmotorernas fördelar med låg förbrukning kommer att ”ätas upp” av allt dyrare teknik för att klara avgasutsläppen, anser Harald Krüger. De krav som man kan förvänta sig under 20-talet gör dieselbilarna dyrare, samtidigt som tekniken hos elbilarna har mognat och massproduktionens effektivitet pressar ner priserna.

Skiftet från diesel till el kan gå snabbare än många tror, anser Harald Krüger, men i det läget ska BMW vara redo att möta konsumenternas behov. BMW har haft en framgångsrik lansering av elbilen i3 och den ska få ett uppdaterat batteripaket med längre räckvidd under 2016. Fler elbilsmodeller är på väg och inom kort väntas BMW fatta beslut om en storebror till i3 med namnet i5.

Övergången till elbilar ger fördelar för företag som Tesla, Google och Apple, berättar Harald Krüger i intervjun med Handelsblatt. Men övergången till elbilar ställer också krav på infrastruktur och det behövs stöd från tyska regeringen för att bygga ut laddstationer samt premiera elbilar med lägre skatt.

Tyska regeringen har satt som mål att ha en miljon elbilar på de tyska vägarna till 2020. Det målet kan man inte nå utan att stimulera elbilsköparna med skattesubventioner och andra ekonomiska lättnader, anser Harald Krüger. Under våren 2016 ska Harald Krüger beskriva en plan i tio punkter för hur BMW ska möta de nya utmaningar som väntar.

Annons
Annons
Rulla till toppen