Volvo gräver sig uppåt – men VW faller bakåt

Vinden har vänt i Europa och äntligen har bilförsäljningen tagit fart igen. Samtliga stora marknader visar förbättrade siffror under november och totalt ökade försäljningen med 13,7 procent. En av vinnarna är Volvo Cars som med hjälp av nya XC90 ökade med 22,4 procent. För Volkswagen går det däremot sämre, kundernas förtroende sviker efter dieselgate och man kunde bara lyfta med 3,1 procent – klart sämre än försäljningen i helhet.
Annons

Den europeiska bilindustriorganisationen ACEA, (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles), redovisar försäljningssiffrorna för november och de flesta pilar pekar uppåt. Totalt ökade försäljningen i Europa (EU + EFTA) med 13,7 procent, från fjolårets novembersiffra 989.758 bilar till 1.124.964 under föregående månad.

Hittills i år har det sålts 13,0 miljoner bilar i Europa och under samma elva månader förra året hade det sålts 12,0 miljoner bilar – en ökning med 8,6 procent. Inte lika bra som under de bästa åren, men i alla fall en rejäl uppryckning.

Alla de stora marknaderna ökade starkt och i Frankrike, Italien och Spanien blev det till och med tvåsiffrigt. Dragloket Tyskland gick också bra med en ökning med 8,9 procent under november (272.377 bilar). Storbritannien har haft det lite knackigt under hösten men är fortfarande tvåa med 178.876 bilar i november, en ökning med 3,8 procent.

Tar vi på oss de blågula läsglasögonen är det glädjande att se Volvos starka försäljning i höst. Nya XC90 hjälper till med både försäljning och att få in kunderna hos bilhandlarna. Ökningen i EU + EFTA blev 22,4 procent för Volvo Car, upp från 22.186 till 27.153 bilar i november. Hittills i år har Volvo ökat med 9,2 procent, sett till samma period under fjolåret.

Volvo, Ford, Mercedes, Honda och Mazda var de biltillverkare som lyckades öka med mer än 20 procent. Men de fick alla stryk av Jaguar Land Rover Group som ökade med otroliga 70 procent under november. Flera nya modeller, inklusive XE och XF, har hjälpt den brittiska gruppen att öka försäljningen med 23,7 procent hittills i år. Den senare siffran är dock inte bäst, i Europa har Mitsubishis laddhybrid Outlander Plug-In gjort succé och tillsammans med övriga modeller har man ökat med hela 29,1 procent hittills i år.

Även om vi i fantasin kan höra champagnekorkarna smälla under de flesta julfester inom bilindustrin så är det mindre kul hos Volkswagen AG. Nyligen redovisade koncernchef Matthias Müller hur långt man kommit i arbetet efter ”dieselgate”, som briserade i september. Mycket återstår men det finns ljus i tunneln nu, berättade Müller.

Ett minskat förtroende för Volkswagen återspeglade sig inte under oktober men i november syns det tydligt. Marknaden som helhet ökade alltså med 13,7 procent men VW Group (Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bentley och Lamborghini) ökade inte med mer än 4,2 procent. Det innebär att VW-koncernen tappar marknadsandelar i efterdyningarna av avgasskandalen. Alla varumärkena ligger under marknadens höjning under november. Dock kan man glädja sig över att Porsche gjort ett fantastiskt år och ökat med 29,2 procent.

 

Källa, ACEA:

”Passenger car registrations: +8.7% over eleven months; +13.7% in November”

 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen