Mercedes SLK byter namn till SLC – och får ett lyft och mer prestanda

Idag kan vi säga farväl till Mercedes SLK och istället välkomna nya SLC. Namnbytet innebär ett ansiktslyft med nya motorer och modellnamn. Gamla SLK 55 med V8 försvinner och ersätts med Mercedes-AMG SLC 43 med turbomatad V6-motor och niostegad automatlåda.

Mercedes SLK byter namn till SLC – och får ett lyft och mer prestanda
Mercedes SLK har fått ett klassiskt ansiktslyft i form av delvis ny front med större luftintag och integrerade led-strålkastare.

Mercedes SLC är ett klassiskt modellnamn. Här deltar den gamla modellen i Safarirallyt i Kenya 1980. Foto: LAT

Nästan 18 år efter premiären väljer Mercedes att skrota modellnamnet SLK. När den senaste generationen nu får ett facelift passar Mercedes på att byta namn på modellen till SLC. Detta ska alltså vara en kompaktversion av SL.

Precis som tidigare har Mercedes minsta cabrioletmodell ett plåttak där köparna också kan välja till Magic Sky Control – ett glastak där ljusinsläppet går att justera.

Det finns fyra bensinmodeller och en dieselmodell att välja på men än så länge är det oklart vilka motoralternativ som kommer till Sverige. Nya instegsversionen SLC 180 har 156 hästkrafter.

Toppversionen heter Mercedes-AMG SLC 43 och har samma V6-motor som S 400 Coupé. Här ger den 367 hästkrafter och 520 Nm. Vridmomentet finns tillgängligt redan vid 2.000 r/min. AMG-versionen fixar 0–100 km/h på 4,7 sekunder.

Därmed försvinner Mercedes 5,5-liters V8-motor utan turbo som fanns i föregångaren SLK 55 AMG.

Mercedes SLC får en niostegad automatlåda som tillval (den är standard i SLC 43 AMG). Den ska se till att motorn oftare kan jobba på optimalt varvtal vilket ska sänka förbrukningen.

Så här ska Mercedes modellprogram fungera.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här blev ett bra lyft för Mercedes SLK – förlåt, SLC!
152
37