Skulle utmana superbilarna – var alldeles för farlig

V12-monstret dömdes ut helt av TVR-chefen själv efter en provkörning och modellen lades ned.
Annons

Skulle utmana superbilarna – var alldeles för farlig
Designen övertygar nog inte alla men TVR hade åtminstone en egen karaktär. Superbilen Speed 12 skulle konkurrera med de bästa men projektet lades ned.

Du som känner till brittiska TVR vet att det inte var ett bilmärke som alla andra. Den legendariske chefen Peter Wheeler byggde snabba och simpla sportbilar med många konstiga egenheter och ibland tveksam detaljkvalitet. Men de hade mycket karaktär!

Märket har gått i konkurs men ska väckas till liv igen med flera helt nya modeller. Nu koncentrerar vi oss dock på en riktig monstermodell som visades upp 1996 och som skulle utmana McLaren F1 och Jaguar XJ220.

Modellen hette från början ”Projekt 7/12” men döptes senare om till TVR Speed 12. Den hade i princip två ihopklistrade raka sexor i form av en 7,7-liters V12-motor men vilken effekt bilen hade verkar ingen riktigt veta.

TVR uppgav 800 hästkrafter men faktum är att en testbil förstörde en rullande landsväg som var godkänd för 1.000 hästkrafter.

Skulle utmana superbilarna – var alldeles för farlig
Bara ett enda exemplar färdigställdes till produktionsskick. Det såldes till en TVR-entusiast.

2000 var det dags för premiär och modellen hade döpts om igen till Cerbera Speed 12. TVR fick in flera intresserade köpare som betalade handpenning – men den betalades snabbt tillbaka.

Anledningen var att Peter Wheeler själv tagit hem en bil och provkört. Hans dom var hård. Bilen var alldeles för vild och stark. Och då var Peter Wheeler verkligen inte känd som någon nybörjare när det gäller snabba bilar.

Han hatade krockkuddar och låsningsfria bromsar. Antisladdsystem var fullständigt otänkbart.

”Om någon krockar i en av mina bilar och det är den personens fel kan jag leva med det. Men om vi skulle sätta in en krockkudde i våra bilar och personen ändå omkom skulle jag inte kunna leva med det”, har Peter Wheeler sagt i en intervju med Pistonheads.

TVR valde att lägga ned modellen helt och köparnas handpenning betalades tillbaka. Men en av bilarna färdigställdes faktiskt och såldes till en entusiast som valdes ut av Peter Wheeler själv.

Läs också om hur TVR var för fattiga för att bli först med fyrhjulsdrift och om hur Peter Wheeler använde ett kontroversiellt knep för att sälja bilar.

Skulle utmana superbilarna – var alldeles för farlig
Annons
Annons
Rulla till toppen