Kaxiga uttalandet: ”Vi sätter standarden för diesel”

Volvo har mycket spännande på gång om vi får tro utvecklingschefen Peter Mertens. I en intervju med tyska auto motor und sport avslöjar han en hel del intressanta detaljer – och levererar en bredsida mot Audi. "Vi sätter standarden för dieseltekniken", säger han.
Annons

Förbränningsmotorerna är inte alls uträknade – de har en stor potential när det gäller effektivitet, enligt Peter Mertens.

”Jag ser inte några stora språng framåt för förbränningsmotorerna, som med införandet av direktinsprutning och överladdning. Men när det gäller dieselmotorerna höjer vi insprutningstrycket avsevärt och vi kan kontrollera insuget mycket exaktare. Tillsammans med vår partner Denso sätter vi standarden för dieseltekniken.”

”Vi jobbar också på en trecylindrig motor som får mycket bra prestanda och effektivitet. Om vi måste nå ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 75 gram per kilometer för våra modeller kommer det enbart vara möjligt med en blandning av bensin, diesel och eldrift.”

Små motorer brukar ha hög förbrukning i verkligheten – det har vi sett gång på gång i våra tester, där förbrukningssiffran som biltillverkarna själva uppger ofta är betydligt lägre än förbrukningen i verkligheten.

Här verkar Peter Mertens inte ha något bra svar utan hänvisar istället till en annan teknologi där förbrukningsskillnaden ofta är ännu större än för bensin- och dieselbilar.

”Vi kommer erbjuda vår trecylindriga bensinmotor i en hybridversion. Det kommer ha en mycket positiv effekt på förbrukningen.”

Kaxiga uttalandet:
Volvo valde en bakaxel med bladfjädrar till XC90 och S90. ”Vi påminde oss om vår historia: vi använde den lösningen i Volvo 960. Då fanns förstås inga kompositmaterial utan stålfjädrar. Den här konstruktionen sparar utrymme och vikt och ger ett stort bagageutrymme. Vi har utvecklat den här tekniken och kan erbjuda något som ingen annan har”, säger Peter Mertens.

Dieselmotorn har en plats även i framtiden…

• Vad kommer hända med dieselmotorerna?
”Trots debatten som pågår just nu är jag helt övertygad om att dieselmotorn kommer ha en plats även i fortsättningen. Enligt min uppfattning kommer dieselbilar inte tappa i marknadsandel. Men om det skulle hända får vi förmodligen minst problem av alla biltillverkare. Vi tillverkar alla motorer, både bensin och diesel, med en hög andel gemensamma komponenter och kan enkelt anpassa vår kapacitet till efterfrågan.”

• Vilka växellådor passar bäst för den nya motorgenerationen?
”Vi behöver i princip fyra växellådor. Den manuella växellådan kommer fortsätta vara viktig. Sedan har vi dubbelkopplingslåda och två olika automatlådor, en för låga vridmoment och en för höga.”

• Har Volvo råd med alla olika växellådor?
”Ja, absolut. Vi behöver bara koppla varje växellådstyp med en motorfamilj.”

Kaxiga uttalandet:
Peugeot och Citroën var tidigt ute med en dieselhybrid, men den tekniken är nu nedlagd hos PSA. Även Volvo funderar på att skrota dieselhybriderna – globalt sett är det lättare att sälja en bensinhybrid.

…men dieselhybriderna hänger löst

• För vilka teknologier kommer Volvo vara kända 2020?
”För elektrifiering och förarlös körning. Delvis autonom bilkörning utvecklar vi nu successivt och när det gäller elektrifiering tillhör vi absolut marknadsledarna.”

• Hur kommer batteritekniken utvecklas, tror du?
”Just nu ser vi ganska acceptabla kostnader. Men priset måste förstås sjunka ännu mer. Jag tror vi kommer fortsätta med litiumjonbatterier – med vår egen ’sammansättning’ för att sänka kostnaden och öka kapaciteten. Vi måste utveckla en laddhybrid som inte kostar mer än en dieselbil och vi är en god bit på väg. Då blir också mildhybridsystemen och 48-voltsteknologin viktig och vi arbetar på båda två.”

• Blir det någon mer dieselhybrid?
”Tekniskt är det inga problem med SPA-plattformen men det är inte bestämt än. Globalt sett är det inte helt optimalt. Med Volvo V60 ville vi göra ett statement och det blev ett väldigt ’svenskt’ projekt.”

• Hur skulle en elbil från Volvo kunna se ut?
”Vi måste förstås kunna erbjuda en vettig räckvidd, alltså omkring 50 mil. Det skulle kunna bli en kompaktbil. Jag skulle kunna föreställa mig en bil som baseras på nästa generation av 60-serien.”

”Jag kan säga så här: Vi kopierar ingen, varken Tesla eller Nissan Leaf. När det gäller design, säkerhet och komfort går vi vår egen väg.”

• Hur blir nästa generation självkörande bilar från Volvo?
”Det här området är under ständig utveckling. 2017 börjar vi ett försök på allmän väg i och omkring Göteborg. Kostnaden gör att den här tekniken bara finns i de övre klasserna. Naturligtvis kommer de här systemen senare också till kompaktklassen, men då måste kostnaden minskas med en tredjedel jämfört med idag.”

Kaxiga uttalandet:
Utvecklingschefen avfärdar inte idén om en riktig Polestarversion av S90. Frågan är bara vad som hamnar under huven.

Ny prestandamodell – kanske en Teslautmanare?

• Kommer det något alternativ till BMW M eller Mercedes-AMG?
”Volvo har tagit ett strategiskt beslut att helt ta över vår partner Polestar. Vi bygger upp det varumärket och investerar kraftigt. Därför kan jag tänka mig att det kommer en vassare version av S90. Med hybriddrift kan den ge V8-motorerna en ganska tuff match.”

• Men en kommande Polestarversion av Volvo S90 får inte fler än fyra cylindrar?
”Nej, definitivt inte. Modellen kan antingen ha en elmotor och en förbränningsmotor eller enbart eldrift.”

Annons
Annons
Rulla till toppen