Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Knappt har Volkswagens elbil e-Golf hittat ut till handlarna förrän det kommer en stor uppgradering. Batterikapaciteten utökas med 32 procent och räckvidden förlängs därmed från 19 till 25 mil på en laddning – utan att vikt eller volym förändras. Kanske kan vi förvänta oss samma förbättring på VW Golf GTE och tjänstebilsfavoriten Passat GTE?
Annons

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!
Volkmar Tanneberger, chef för elektronikutvecklingen hos Volkswagen.

Ni vet hur det är att köpa en ny dator. Man beställer det snabbaste som finns och efter ett halvår är datorn hopplöst föråldrad. Riktigt så illa är det inte för elbilar men helt klart går utvecklingen framåt med både bättre och billigare teknik.

Ett exempel på teknikutvecklingen är att Volkswagen nu hittat en metod som väsentligt ökar kapaciteten i elbilen e-Golf. Volkmar Tanneberger, chef för elektronikutvecklingen hos Volkswagen, berättar att man ska utöka kapaciteten hos battericellerna från 28 till 37 Ah, alltså med nästan en tredjedel.

Batteripaketet i Volkswagen e-Golf består 264 celler fördelat på 27 moduler. Sammanlagda kapaciteten i litiumjonbatterierna är 24,2 kWh. Utan att ändra volymen eller öka vikten går kapaciteten alltså att utöka med 32 procent, något som ger samma förbättring i räckvidd. Enligt ECE-normen – där man kör den mycket snälla EU-körcykeln tills batteriet är slut – ska räckvidden öka från 190 till 250 kilometer. Sådana körsträckor lär vara svårt att uppleva i vardagens bilkörning, men nästan en tredjedel längre räckvidd är ju alltid välkommet i vilket fall.

Dåligt är det däremot för de som redan köpt en Volkswagen e-Golf, nu när det snart kommer en uppgradering. För de få som satsat privata pengar minskar andrahandsvärdet och för företagen innebär det att restvärdet sjunker. Elbilar är sällan någon bra affär, strikt ekonomiskt (även om miljönyttan är viktig), och en avgörande faktor är hur andrahandsvärdet förväntas bli.

I Sverige kostar en Volkswagen e-Golf från 386.900 kronor. Toppeffekten räcker för en toppfart på 140 km/h och 0–100 km/h går på 10,4 sekunder. Batteripaketet väger en del och tjänstevikten på e-Golf anges till 1.585 kilo (cirka 250 kilo mer än för en snål dieselmodell). Förutom supermiljöbilspremien är e-Golf skattebefriad i fem år, därefter 360 kr/år.

Volkmar Tanneberger har inte nämnt några datum när vi kan förvänta oss att hitta det uppgraderade batteripaketet i Volkswagen e-Golf. Han nämnde heller inget om de nyvunna förbättringarna är något som vi kan förvänta oss att se hos fler VW-modeller, exempelvis laddhybriderna Golf GTE och Passat GTE.

Kommer det då att stanna här? Givetvis inte. Innan Volkswagens utvecklingschef Heinz-Jakob Neusser fick lämna sitt uppdrag efter ”dieselgate” i höstas berättade han att nästa steg i utvecklingen av batterierna är att hamna kring en kapacitet runt 60 Ah. Då får Volkswagens elbilar sannolikt en körsträcka på 50–60 mil på en laddning.

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Se upp – vänta med att köpa en VW e-Golf!

Annons
Annons
Rulla till toppen