Elbilar och laddhybrider har varningstext om kallt vinterklimat

Riktigt låga temperaturer kan ställa till problem för elbilar och laddhybrider, precis som för bensin- och dieselbilar. Teslaägarna behöver inte oroa sig över att bilen inte ska starta – så länge bilen laddas.

Det finns en text i instruktionsboken för Tesla Model S som skulle kunna ställa till en del problem för ägarna så här års.

"Utsätt inte Model S för temperaturer under 30 minusgrader under mer än 24 timmar åt gången", står det.

Texten innebär att Model S alltså inte ska utsättas för riktigt kallt nordiskt vinterklimat.

De flesta svenska bilägare råkar inte ut för temperaturer under 30 minusgrader men en del gör det, och eftersom elbilsförsäljningen går som tåget i Norge lär även en del norska elbilsägare ha råkat ut för problematiken.

Den här texten ska tas på allvar men innehåller också en del "advokatsnack", enligt Tesla Club Swedens ordförande Tibor Blomhäll.

"Bilen har ju kylvätska som säkert fryser vid en viss temperatur. Ungefär som bensinbilarnas kylvätska. Dock inte –30 grader utan kallare. Laddas bilen kan den hålla kylvätskan varm men USA-kunder som ansluter bilen till ett 110-voltsuttag kan få problem eftersom det inte är tillräckligt mycket ström för att kunna hålla värmen – speciellt om ägarna vill kunna ladda batterierna också", säger han.

"Dock har jag inte hört några problem varken från norra Sverige eller Norge att någon ägare skulle ha fått problem med kylan. Tvärtom berättas det om hur bensinbilar vägrar starta men Teslan körs utan problem."

Teslas kommunikationschef säger att Model S hanterar vinterklimat "exceptionellt väl".

"Vi rekommenderar att ägarna pluggar in bilen medan den är parkerad i temperaturer under 30 minusgrader för att vårda batteriet. Att plugga in bilen är vanligt i kallt klimat eftersom de flesta bensin- och dieselbilar behöver motorvärmare för att kunna starta i riktigt låga temperaturer. Men till skillnad från bilar med förbränningsmotorer behöver ju motorerna i Model S ingen flytande motorolja och inget flytande bränsle för att fungera så ägarna behöver inte oroa sig över att bilen inte ska starta", säger Khobi Brooklyn, global kommunikationschef på Tesla.

Laddhybriden Audi A3 E-tron kan råka ut för startproblem vid lägre temperaturer än –28 grader om den inte laddas. Det bekräftar Audi Sveriges informationschef Irene Bernald.

"Det beror på att A3 E-tron startar förbränningsmotorn med ström från högvoltsbatteriet. Den har inte någon generator då 12-voltssystemet matas av högvoltssystemet. Vid extremt låga temperaturer ger det inte tillräckligt med ström", säger hon.

"Om bilen däremot är ansluten och laddas kommer motorn upp i temperatur och den kan startas."

Detta är återförsäljarna informerade om detta och de ska berätta om problemen för kunderna i bilhallen.

"Skulle en A3 E-tronkund råka ut för att bilen inte startar kan de ringa mobilitetsgarantin som hjälper dem kostnadsfritt", säger hon.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

För mig är det viktigt att en bil fungerar som den ska i 30 minusgrader.
238
48