Året börjar bra för alla GTI-entusiaster – nu har vi nämligen provkört helt nya Ford Focus RS. Att kalla den här fyrhjulsdrivna toppmodellen med 350 hästkrafter, som gör 0–100 km/h på 4,7 sekunder, för en GTI-bil är att tänja på begreppen. Konkurrenterna försöker ständigt överträffa varandra i super-GTI-klassen.
• Hallå där, testchef Mikael Johnsson, hur står det till?
”Det är bra! Jag har landat i 22-gradiga Valencia och kört rakt ut på krokiga vägar, som sig bör med en sådan här bil.”
• Var tycker du om nya Ford Focus RS?
”Mitt allra första intryck är att den inte känns så annorlunda mot en Focus ST egentligen, förutom att den är mycket snabbare. Och det tyckte jag i någon kilometer eller två. Men sedan kom ett par skarpa kurvor där jag körde på hårdare och ökade tempot. Ju mer du kräver, desto mer börjar bilen visa vad den kan.”
• På vilket sätt?
”Den har otroligt fint grepp, man känner hur momentstyrningen i bakaxeln jobbar för att hjälpa bilen vridas runt i kurvorna. Det här är en bil att pressa gränserna i och som man verkligen vågar köra fort i. Men man måste nog göra det, för innan det kändes den lite syntetisk, till exempel med det fejkade motorljudet från högtalarna.”
”Men den verkar väldigt lovande! Imorgon ska vi köra på bana och där kan man ju piska den ännu mer.”
Hela provkörningen av Ford Focus RS publiceras i ett kommande nummer av auto motor & sport.
Ett filmklipp publicerat av auto motor & sport Sverige (@auto_motor_sport_sverige)
Bara för att Focus RS har manuell växellåda saknar den inte Launch Control. Förutom att parkera varvtalet på lämplig nivå förbereder den också stötdämpare och fyrhjulsdriftsystem för effektivast möjliga start.
Publicerat av Ford Club Sweden den 2 februari 2016
Att kunna ställa in bilen i ”Drift Mode” är en lika ovanlig som rolig nyhet i Focus RS. Med en knapptryckning blir du driftingkung på nolltid. Så här kul hade reporter Mikael Johnsson redan på andra repan.