”En Ferrari-suv? Då får ni skjuta mig först!”

Porsche lever gott på sina suvmodeller och snart ska Lamborghini också tillverka en suv. Ferraris försäljning har sjunkit och nu ställs frågan igen: Är det inte dags för en Ferrari-suv? Koncernchefen Sergio Marchionne ger klara besked.
Annons

Sergio Marchionne och Carlos Ghosn har en sak gemensamt och det är att vara chef för två biltillverkare, samtidigt. Carlos Ghosn styr Renault/Nissan och Sergio Marchionne leder både Fiat och Chrysler. Sedan hösten 2014 är de två sistnämnda sammanslagna till Fiat Chrysler Automobiles, FCA.

Men man kan säga att Sergio Marchionne i praktiken är chef över tre biltillverkare. Efter att ha sparkat Luca di Montezemolo från posten som styrelseordförande för Ferrari tog Sergio Marchionne över uppdraget och styr nu med fast hand.

Det gamla beslutet att inte bygga för många bilar, 7.000 var en nivå som Montezemolo envist höll fast vid, rev Marchionne snabbt upp. Det har även ryktats om att Marchionne vill ha en ny ”instegsmodell”, en modern Ferrari Dino med V6-motor.

Efter börsintroduktionen av Ferrari förra hösten har kursutvecklingen varit dålig. Den inledande optimismen har bytts mot en negativ förväntan där framför allt utvecklingen på den viktiga kinesiska marknaden oroar, då leveranserna sjönk med 22 procent under fjolåret.

I måndags hade Ferrari en telefonkonferens där man redogjorde för helåret 2015. Under 2015 sålde Ferrari 7.664 bilar, en ökning med sex procent. Omsättningen ökade med tre procent till 2,85 miljarder euro och prognosen inför 2016 är att sälja cirka 7.900 bilar. Även omsättningen förväntas öka något.

Den nivån skulle kunna ökas rejält om Ferrari gjorde som Porsche och snart också Lamborghini, erbjuda en suv eller crossover. Sergio Marchionne har svarat på detta förut men ur aktieägarnas perspektiv skulle en Ferrari-suv vara en välkommen nyhet och under telefonkonferensen fick han återigen frågan. Svaret var entydigt:

”Då får ni skjuta mig först!”, sa Sergio Marchionne och därmed kan Ferrarientusiasterna pusta ut.

McLaren är en annan biltillverkare som skippar suvar, trots massiva vinstmarginaler.

Annons
Annons
Rulla till toppen