Så påverkas Volkswagens image efter dieselskandalen

Volkswagen rasar i den senaste imageundersökningen gjord av auto motor und sport.

Volkswagen kämpar för att förbättra sin image efter dieselskandalen. Det finns frågetecken kring andrahandsvärdet på dieselbilarna som omfattas av fusket och Volkswagen har inlett en massiv satsning på elbilar.

Men faktum är att Volkswagens image har försämrats – åtminstone på kort sikt. Det visar den stora imageundersökningen som tyska auto motor und sport-koncernen genomför varje år i hela Europa. I år genomfördes den för 40:e året i rad.

Årets resultat visar att Volkswagens image inte har förbättrats på en enda punkt. Värst är det för påståendet "Volkswagen bygger miljövänliga bilar" där betydligt färre håller med i årets undersökning jämfört med förra året.

Det finns ljuspunkter också. Trots resultatet i imageundersökningen vinner Volkswagen i två av klasserna när läsarna ska utse de bästa bilarna, med Golf och Multivan.

Best Cars-undersökningen gjordes mellan oktober 2015 och januari 2016.

Så svarar ams-läsarna om Volkswagens image

Siffran inom parentes är förändringen jämfört med 2014.

0% 100%

Jag gillar märket (–4)

60%

Hög kvalitet (–5)

59%

Hög pålitlighet (–7)

58%

Bra kundtjänst (–5)

52%

Hög säkerhetsstandard (–4)

46%

Avancerad teknik (–8)

37%

Gör bra marknadsföring (–7)

37%

Bra pris/effekt-förhållande (–2)

33%

Snygg design (–1)

33%

Framgångsrik i motorsport (0)

30%

Bygger miljövänliga bilar (–21)

27%

Bygger sportiga bilar (0)

11%

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag har stort förtroende för Volkswagen.
107
309