USA tar till storsläggan mot VW efter avgasfusket

Amerikanska myndigheter tänker göra Volkswagens avgasfuskande till ett "varnande exempel" för övriga inom bilindustrin. Att luras ska kosta dyrt, vilket oljebolaget BP fick erfara efter sitt oljeutsläpp i Mexikanska golfen då man tvingades betala 25 miljarder dollar (!) i böter och ersättning för skadorna. Det kan även bli aktuellt med fängelse för VW-cheferna.
Annons

Alla de tre stora inom bilindustrin har haft sina skandaler de senaste åren. General Motors är tveklöst värst i sammanhanget då de felaktiga tändningslåsen är skuld till minst 124 dödsfall. Toyotas kärvande gaspedaler tros ha orsakat fyra dödsfall och de farliga krockkuddarna från japanska Takata har dödat tio personer.

Volkswagens avgasfuskande har inte lett till några dödsfall. Men det som retar upp de amerikanska myndigheterna är att man hade en dialog med Volkswagens representanter under ett år utan att avgasfusket erkändes. GM och Toyota gjorde också fel men man mörkade inte och samverkade med myndigheterna för att reda upp vad som hänt (Toyota lite mera motvilligt, men ändå).

Först när de amerikanska myndigheterna förklarade att man inte kunde godkänna årsmodell 2016 (i början av hösten 2015) erkände Volkswagen att dieselmotorerna hade ett ”fuskläge” som tillfälligt förbättrade avgasvärdena under test.

Att medvetet ljuga och inte samarbeta är något som Volkswagen nu får lida för – och värre ska det bli. I Europa har Volkswagen tagit fram tekniska lösningar för att åtgärda de miljontals bilar som berörs, ett arbete som väntas ta merparten av det här året. Åtgärderna har godkänts av tyska trafikmyndigheten KBA. Men i USA har myndigheterna inte gillat Volkswagens förslag för tekniska åtgärder utan bara skickat tillbaka dessa med kommentaren ”otillräckligt”. Ännu fyra månader efter erkännandet av avgasfusk har Volkswagen ingen godkänd plan för hur en dryg halv miljon bilar i USA ska åtgärdas.

Den 4 januari kom den första, civila stämningen mot Volkswagen utfärdad av ”The Environment and Natural Resources Division”, ENRD, en del av justitiedepartementet. Hur dyrt det kan bli för Volkswagen vet man förstås inte men liknelser görs redan med oljebolaget BP:s katastrofutsläpp i Mexikanska golfen 2010. Där stämdes BP i två omgångar och fick först betala fyra miljarder dollar för lagbrott och ytterligare 21 miljarder i skadestånd för att ersätta det som förstörts.

Varken GM eller Toyota blev åtalade för lagbrott, däremot enades man efter uppgörelse med myndigheterna att betala 900 miljoner dollar respektive 1,2 miljarder dollar i böter. Så ”lindrigt” lär inte Volkswagen komma undan. Dessutom tillkommer kompensation till de amerikanska bilägarna.

I den amerikanska debatten har det höjts krav på att Volkswagen inte bara ska betala böter utan det också bör utkrävas ett personligt ansvar hos ledningen. Den debatten startade redan när omfattningen av GM:s mångåriga problem med tändningslås blev känt. Livsfarliga fel på bilar borde leda till åtal för de ansvariga och därefter fängelsestraff.

Bara fängelsestraff kan vara avskräckande nog för att undvika framtida skandaler, hävdar flera amerikanska politiker. Med tanke på att det stundar presidentval i USA finns det lättvunna poäng att få genom att kräva ”hårdare tag” mot utländska företag som fuskat med miljögränserna.

Räkna med att det blir en långvarig process för VW. Exemplet med BP:s oljeutsläpp visar att det kan ta fem-sex år innan de juridiska kvarnarna har malt färdigt och alla inblandade advokater har fakturerat färdigt. Däremot brådskar det med en teknisk åtgärdsplan för dieselbilarna som sålts i USA. Dödläget kan inte pågå hur länge som helst.

• Du kan läsa mer om Dieselgate på vår samlingssida om Volkswagens dieselfusk.

 

USA tar till storsläggan mot VW efter avgasfusket
I Europa har det bland andra åtgärder framkommit att ett speciellt ”galler” ska monteras i insuget, se bilden. Det förbättrar luftflödet och gör avläsningen bättre för sensorerna. Så enkelt blir det inte i USA…
Annons
Annons
Rulla till toppen