Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius: ”Äntligen!”

Nils Svärd är i Valencia och provkör nya Toyota Prius. Den är snålare, rymligare och mycket bekvämare – men det är inte bara positiva tongångar från vår testförare.
Annons

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:
Nils Svärd kollar in nya Toyota Prius och gillar bland annat det stora bagageutrymmet – över 500 liter, vilket är bättre än BMW 3-serie Touring under insynsskyddet, trots att Prius är omkring en decimeter kortare. Hybridbatteriet är tio procent mindre än tidigare, och ryms under baksätet istället för att inskränka på lastutrymmet.

Nya Toyota Prius är en cocktail av både superny och beprövad teknik. Detta är den första modellen på en helt ny grundarkitektur från Toyota som kallas Toyota Global New Architechture. Den ska utgöra basen för i princip alla Toyotabilar från lilla mellanklassen och nedåt.

• Vad är den största förbättringen jämfört med tidigare?
”Komforten och utrymmena. Här har Prius tagit ett stort kliv framåt och blivit ’en riktig bil’. Ratten har fått fyra grader mindre lutningsvinkel så busskänslan är borta och äntligen sitter man i bilen, inte på.”

• Hur är bilen att köra?
”Jag har hittills bara kört en kortare sväng. Toyota säger sig ha fokuserat på att hålla ljudnivån från bensinmotorn nere och inte låta den jobba på så höga varvtal under acceleration som tidigare. Dessutom lovar Toyota bättre köregenskaper och klart bättre styrkänsla än tidigare. Vi får väl se om Prius lever upp till de fina orden.”

• Vad är ditt första intryck av Prius så här långt?
”Jag har en konstant molande tanke i bakhuvudet – behövs verkligen Prius idag? I fjol var nästan två tredjedelar av alla Auris som såldes i Sverige en hybrid och när hälften av alla Yaris. På Europanivå är det ungefär samma siffror, men lite lägre hybridandel. Det finns många snåla dieselbilar och trecylindriga bensinbilar att välja på – utöver det snabbt växande utbudet av laddhybrider. Varför ska köparna då välja en Toyota Prius utan laddteknik år 2016? Har Prius i sin nuvarande form spelat ut sin roll? Det ska jag försöka svara på.”

• En sista fråga – när kommer den till Sverige och vad blir priset?
”Nya Toyota Prius lanseras i Sverige i mitten av mars och prislistan börjar på 285.000 kronor. Senare kommer också en laddhybrid, men exakt när – och hur dyr den blir – vill inte Toyota berätta just nu. I Japan kommer nya Prius med fyrhjulsdrift, en annan typ av batteri (ett litiumjonbatteri) och en extra elmotor på bakaxelen, men tyvärr finns inga planer på att sälja fyrhjulsdrivna Prius AWD i Sverige, vilket är väldigt tråkigt.”

Hela provkörningen av Toyota Prius publiceras i auto motor & sport 6/2016.

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Detaljen vi älskar i nya Toyota Prius:

Annons
Annons
Rulla till toppen