Första testet av Volkswagens uppdaterade diesel

Den portabla utrustningen mäter förbrukning och utsläpp av kväveoxider. Foto: Achim Hartmann Läs alla detaljer om testet i nr 6. I butik 3 mars. Klicka...
Annons

Första testet av Volkswagens uppdaterade diesel
Den portabla utrustningen mäter förbrukning och utsläpp av kväveoxider. Foto: Achim Hartmann
Första testet av Volkswagens uppdaterade diesel
Läs alla detaljer om testet i nr 6. I butik 3 mars. Klicka för att läsa digitaltidningen direkt.

Volkswagen har lovat att varken förbrukning eller prestanda ska påverkas när ägarna uppdaterar sina dieselbilar efter Dieselgate.

Men enligt ett nytt test som tyska auto motor und sport gjort med Volkswagen Amarok visar det sig att ägarna kanske trots allt får förvänta sig något högre förbrukning. Och utsläppen av kväveoxider sänks inte alls.

auto motor und sport har tillsammans med Emissions Analytics provkört och utsläppstestat två exemplar av Volkswagen Amarok med dieselmotorn på 2,0 liter och 163 hästkrafter. De goda nyheterna är att effekten och köregenskaperna inte påverkas alls. Bilen känns precis likadan att köra som innan uppdateringen.

När det gäller kväveoxider, som ju var själva anledningen till att Volkswagen gör uppdateringen, märks tyvärr ingen förbättring. Volkswagen Amarok släppte ut 1,51 gram kväveoxider per kilometer före uppdateringen och 1,53 gram efter uppdateringen. Det innebär att Volkswagen Amarok fortsätter släppa ut 8,5 gånger mer än Euro 5-gränsvärdet trots att den uppdaterats. En förklaring kan vara att reningen som införs inte aktiveras under testets förhållanden.

Hela testet av Volkswagen Amarok kan du läsa i senaste numret av auto motor & sport.

Förbrukningen blev dock en aning högre – den steg med 0,7 l/100 km i den ena testbilen och 0,5 l/100 km i den andra, när bilarna kördes i en anpassad version av auto motor und sports särskilda förbrukningsrunda som innehåller körning i både stadstrafik, på landsväg och på motorväg.

Om föraren kör 1.500 mil om året motsvarar den förbrukningsökningen ungefär 900 kronor om året. Den uträkningen baserar vi på ett dieselpris på 11,93 kronor litern samt att förbrukningen i en av testbilarna steg från 8,2 till 8,9 l/100 km. Om föraren kör 4.000 mil om året motsvarar ökningen 2.400 kronor.

Men eftersom alla andra Volkswagenmodeller som ska uppdateras är lättare och mer aerodynamiska än Amarok lär också förbrukningsskillnaden bli mindre.

Läs alla detaljer om testet direkt på nätet i senaste numret av tidningen.

Första testet av Volkswagens uppdaterade diesel
Foto: Achim Hartmann
Annons
Annons
Rulla till toppen