Nya beskedet: Tesla Model S är en ”utsläppsbov”

Tesla Model S släpper ut lika mycket koldioxid som en Audi S7 Sportback – åtminstone enligt myndigheterna i Singapore. En Model S-ägare tvingas nämligen betala straffavgift...
Annons

Tesla Model S släpper ut lika mycket koldioxid som en Audi S7 Sportback – åtminstone enligt myndigheterna i Singapore. En Model S-ägare tvingas nämligen betala straffavgift eftersom bilens utsläpp motsvarar 222 gram koldioxid per kilometer. Trots att själva bilen inte släpper ut någonting alls.

Alla bilar som importeras till Singapore utsläppstestas och för elbilar undersöks också hur strömmen genereras, skriver Channel News Asia

Teslaägaren har i flera månader försökt få sin Model S godkänd men han får inte ta del av Singapores miljöbilsrabatt på motsvarande 92.000 kronor. Istället tvingas han betala lika mycket pengar i straffavgift.

Utsläppen från en Tesla Model S motsvarar 222 gram koldioxid per kilometer, enligt Land Transport Authority. Det är lika mycket som en Audi S7 Sportback. Enligt LTA ligger energiförbrukningen i en Model S på 444 Wh/km vilket LTA sedan räknar om till ett koldioxidutsläpp på 222 g/km. Det placerar bilen i en utsläppsklass som innebär en straffavgift på 92.000 kronor i Singapore.

”Det här är inga specifikationer som jag sett någonstans på Teslas sajt eller någon annanstans heller för den delen”, säger ägaren till Channel News Asia.

Enligt LTA är detta första gången en Tesla Model S har utsläppstestats av myndigheten.

Teslachefen Elon Musk bekräftar att han har diskuterat beslutet med Singapores premiärminister.

”Han ska undersöka situationen”, skriver Elon Musk på Twitter.

Teslas svar

Den Model S som vår kund importerade till Singapore lämnade vår fabrik 2014 med en energimärkning på 181 Wh/km. Som Singapores Land Transport Authority har bekräftat, är detta inom ramen för den mest miljövänliga kategorin av bilar i Singapore, vilket i sin tur innebär att ägaren är berättigad till en premie snarare än en straffavgift.

Model S tillhör den mest miljövänliga kategorin bilar då bensindrivna generar betydligt mer koldioxid än vad eldrivna bilar gör. I Singapore är utsläppssiffran för eldrivna bilar cirka 0,5 kg koldioxid/kWh. Baserat på energikonsumtionen i Model S på 181 Wh/km, blir det 90 g koldioxid/km. Att köra en bensindriven bil i motsvarande klass, exempelvis en Mercedes S 500, resulterar i utsläpp på cirka 200 g koldioxid km.

På grund av miljöpåverkan relaterad till oljeframställning och distribution ska cirka 25 procent läggas ovanpå det för att få fram det verkliga koldioxidavtryck som bensindrivna bilar orsakar. Det betyder att en elbil som Model S genererar nästan tre gånger mindre koldioxid per km än vad en motsvarande bensindriven bil gör. I takt med att Singapore dessutom ökar sin andel miljövänlig el som sol- och vattenkraft, minskar mängden koldioxid som kan relateras till eldrivna bilar löpande.

Vi för produktiva samtal med LTA för att se till att det finns en korrekt förståelse i den här frågan och att de bedömer vår kunds Model S på ett korrekt sätt. Baserat på hur de inledande diskussionerna ser ut, är vi övertygade om att vi kan lösa denna situation inom kort.”

Annons
Annons
Rulla till toppen