Bilar är hårda – men det är racingförare också

Säkerheten för moderna tävlingsbilar börjar bli rent häpnadsväckande. Många såg säkert Formel 1-premiären där Fernando Alonso kraschade i 300 km/h och ändå kunde ta sig ur vraket för egen maskin (se den...
Annons

Säkerheten för moderna tävlingsbilar börjar bli rent häpnadsväckande. Många såg säkert Formel 1-premiären där Fernando Alonso kraschade i 300 km/h och ändå kunde ta sig ur vraket för egen maskin (se den dramatiska kraschen i filmen nedan). 

I klippet ovan från ett GT-lopp i franska Nogaro ser vi föraren Sacha Bottemanne göra en något ogenomtänkt manöver vilket resulterar i att han touchar en annan Ferrari. Det handlar om en relativt liten bump, men fullt tillräcklig för att få Bottemannes Ferrari 458 GT3 ur balans och dundra rakt in i räcket, varpå hela fronten demoleras. 

Så fort Ferrarin slutar snurra ser man hur Bottemanne försöker ta sig ur bilen, eftersom det finns risk att den ska börja brinna. Han kan klättra ur bilen i fronten på egen hand, men får en stöttande hand av en banarbetare för att skynda bort från banan. 

Enligt uppgift åkte Bottemanne till sjukhuset, men han rapporteras alltså ha undkommit med blotta förskräckelsen. Bara några blåmärken – vilket säger allt om den nya tekniken och säkerheten i moderna bilar – jämför med den här vältorgien från 70-talet.

Men det säger också en del om racingförarna, att bilsport inte är något för veklingar eller – som det verkar – ”fotbollsspelare”…  Efter Fernando Alonsos brutala krasch i F1-premiären cirkulerar en bild på Facebook som lär illustrera skillnaden mellan racingförare och fotbollspelare. Bilden är naturligtvis tänkt att driva med fotbollsspelare, men nog ligger det en del i det, eller hur?

Bilar är hårda – men det är racingförare också
Skillnaden mellan F1-förare och fotbollsspelare?
Annons
Annons
Rulla till toppen